ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学内発行分)
  2. 教科開発学論集
  3. 第2号

教科学的観点から見た合科的指導の実践研究の課題

http://hdl.handle.net/10424/5529
http://hdl.handle.net/10424/5529
464cf2b4-d135-48a5-8014-7aac9320a043
名前 / ファイル ライセンス アクション
kaihatsu2199209.pdf kaihatsu2199209.pdf (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-05-02
タイトル
タイトル 教科学的観点から見た合科的指導の実践研究の課題
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 合科的指導
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 integrated-subject instruction
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教科学
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 curriculum studies
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教科教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 subject education
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 国語科教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Japanese education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル The Issues of Practical Research on Integrated-Subject Instruction from the Perspective of Curriculum Studies
言語 en
著者 山田, 丈美

× 山田, 丈美

WEKO 2536

ja 山田, 丈美

Search repository
都築, 繁幸

× 都築, 繁幸

WEKO 267
e-Rad 90227447
KAKEN - 研究者検索 90227447

ja 都築, 繁幸

Search repository
著者(別言語)
Yamada, Takemi
著者(別言語)
Tsuzuki, Shigeyuki
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿では、合科的指導にかかわる実践研究等の研究動向の量的変化を分析し、1985 年をピークに減少の一途をたどってきた背景と課題について、教科論・教育内容論・教材論の三つの教科学的観点から言及した。当時の合科的指導は活動体験に重きを置き、合科的指導を行う教科の目標や教科内容の上での統合や補完まで綿密に検討されていなかった。当時の反省に立ちつつ、現在における合科的指導の意義の再検討を行うとともに、教科学的な視点から合科的指導の実践的課題を提示した。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper has tracked the quantitative change related to practical research on integrated-subject instruction and the like, and cited the background as well as tasks ahead for integrated-subject instruction, which has been on a steady decline since its 1985 peak, from the three perspectives of curriculum studies, i.e., the subject theory, education contents theory, and teaching materials theory. The approach to integrated-subject instruction in the early years had emphasis on activity experiences, which lacked meticulous planning on the integration and supplementation in terms of the objectives of each subject for which integrated-subject instruction was applied, as well as the subject contents. In this paper, lessons learned from those early years have been used in reexamining the current significance of subject-integrated study, and also the tasks of practical research on integrated-subject instruction have been presented from the perspective of curriculum studies.
言語 en
書誌事項 ja : 教科開発学論集

巻 2, p. 199-209, 発行日 2014-03-31
出版者
出版者 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科 共同教科開発学専攻
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-7327
書誌情報
教科開発学論集. 2014, 2, p. 199-209.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1262681X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12912422
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
教育系情報の種別
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
学校種別
言語 ja
主題Scheme Other
主題 STYP:小学校
著者別名
ヤマダ, タケミ
著者別名
ツヅキ, シゲユキ
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 text
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 18:06:21.547273
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3