大学生11名とLIS院生5名の計16名にレポート執筆準備タスク(Report課題)と旅行計画タスク(Trip課題)についての発話思考を伴うWeb探索を実施してもらい,探索中の発話を両面推移データと視線移動データと共に記録した.探索終了後に,探索両面のビデオ記録(一部は視線移動データを含む)を見せながら,探索中の思考や行動について事後インタビューを実施した.発話思考と事後インタビューの内容分析から,exploratory searchの特徴と,両タスクの違い,および大学生とLIS院生の違いが把握された.
We studied Web information-seeking processes by comparing two tasks: report task and trip task. Eleven undergraduates and five LIS graduates were invited to participate in the
study, asked to perform the two tasks while thinking aloud. Their eye-movements were video-recorded and superimposed on the screen movements. A post-search interview was
conducted after each task in which the participant was shown his/her video-recorded
search process with and without eye-movements. We identified some characteristics of exploratory search processes and elicited differences between tasks as well as between undergraduates and LIS graduates.
雑誌名
情報処理学会研究報告 IPSJ SIG Technical Report
巻
2009-FI-96
号
2
ページ
1 - 8
発行年
2009-11-19
出版者
情報処理学会
書誌情報
情報処理学会研究報告 IPSJ SIG Technical Report. 2009, 2009-FI-96(2), p. 1-8.
権利
ここに掲載した著作物の利用に関する注意 本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。
Notice for the use of this material The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof.
Copyright: 2009 情報処理学会