ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学内発行分)
  2. 教科開発学論集
  3. 第13号

小学校体育科におけるハンドボールの「教材化」の現状と課題 -メッツラーの学習指導論における戦術学習モデルに焦点を当てて-

http://hdl.handle.net/10424/0002000498
http://hdl.handle.net/10424/0002000498
3b473682-b67d-4398-9b0f-33a60c179eb3
名前 / ファイル ライセンス アクション
kaihatsu138189.pdf kaihatsu138189.pdf (849 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-11-28
タイトル
タイトル 小学校体育科におけるハンドボールの「教材化」の現状と課題 -メッツラーの学習指導論における戦術学習モデルに焦点を当てて-
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ハンドボール
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教材化
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 現状と課題
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小学校体育科
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 コンピテンシー
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 handball
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 development of teaching materials
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 current status and issues
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 elementary school physical education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 competency
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Current Status and Issues in the Development of Teaching Materials for Handball in Elementary School Physical Education-Focusing on Metzler's Tactical Learning Model in Instructional Theory-
言語 en
著者 山下, 純平

× 山下, 純平

WEKO 188
e-Rad_Researcher 40436267
KAKEN - 研究者検索 40436267

ja 山下, 純平

Search repository
研究者総覧へのリンク
山下 純平
https://souran.aichi-edu.ac.jp/teachers/2714c1eb92ffd989.html
著者(別言語)
YAMASHITA, Junpei
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,未来社会を切り拓く子供たちが抱える様々な教育課題を解決するために,小学校体育科におけるハンドボールの「教材化」を目指し,メッツラーの学習指導論における戦術学習モデルの系譜である我が国の「戦術アプローチ」の課題の視点から,これまでのハンドボールの「教材化」の「変化の意味や関連」を明らかにし,授業改善の実現に向けた課題を検討することで一資料を得ることを目的とした。本研究の結論として以下のことが得られた。ハンドボールの教材的価値は技能の保障のしやすさなど,ゲーム学習の進めやすさであった。授業改善の実現に向けた課題は,現代的な教育課題である「コンピテンシー」の育成を解決するため,TGfU(Teaching Games for Understanding)「戦術学習理論」の「ゲーム中心の指導アプローチ」を援用し,構成主義的な学習観に基づき,社会とつなぐことを企図した「文脈」の中で主体的な学びが可能になるように構築することである。そして,その学びを実現するためにハンドボールはゲーム学習の進めやすさという教材的価値から十分な可能性を秘めていると考える。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aims to address various educational challenges faced by children in the future by focusing on the "educational materialization" of handball in elementary school physical education. By examining the issues of the "Tactical Approach" in our country's lineage of Metzler's Tactical Learning Model in instructional theory, the study seeks to understand the "significance and relevance of changes" in the educational materialization of handball and to identify issues for implementing instructional improvements. The conclusions of this study are as follows: The educational value of handball is characterized by the ease of ensuring skill acquisition and the facilitation of game learning. Future challenges involve addressing the modern educational issue of "competency" development. This can be achieved by utilizing the "Game Based Approach" instructional method based on the TGfU (Teaching Games for Understanding). The goal is to construct a learning environment that allows for active learning within a "context" that connects learners to society from a constructivist learning perspective. Handball holds significant potential as an educational material to realize such active learning due to its inherent educational value.
言語 en
bibliographic_information ja : 教科開発学論集

巻 13, p. 81-89, 発行日 2024-11-01
出版者
出版者 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻(後期3年のみの博士課程)
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2187-7327
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12912422
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
著者別名
ヤマシタ, ジュンペイ
item_3_description_27
内容記述タイプ Other
内容記述 text
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-11-28 01:22:15.816959
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3