@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00003106, author = {鈴木, 正行}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 本研究は,歴史的思考力の育成に向け,戦前と戦後の断絶性と連続性の視点による戦後改革の教材化について検討し,単元モデルを開発することを目的とする。筆者は,教材開発の前提として,歴史的思考力の育成に関する先行研究を検討し,(a)探求型学習による科学的社会認識の形成過程を重視するもの,(b)歴史認識の主体的な構成過程を重視するもの,(c)歴史解釈の批判的検討を重視するもの,という三類型に分類した。また,中学校歴史教科書(全7 種類)における天皇の政治的権限,戦後改革などに関する記述を調べ比較・検討した。大日本帝国憲法と日本国憲法における天皇の地位については,育鵬社版と自由社版がその他の教科書とは大きく異なっていた。両教科書は,大日本帝国憲法の下では,各大臣(内閣)の輔弼によって,天皇は基本的に政治的権限を行使せず,政治的責任を負わないしくみとなっていることを強調していた。これは,両教科書が,昭和天皇の戦争責任を回避する意図で書かれたことによると考えられる。筆者は,育鵬社版や自由社版の意図を支持する立場ではないが,新旧憲法のもつ構造的類似性については,現代日本の有り様を冷静に見つめ,その在り方について主体的に考え判断する上で重要な学習内容であると考える。農地改革に関する記述については,いずれの教科書も戦前の自作農創設政策との関連に言及したものはなかった。だが,授業の中に農地改革前史としての自創事業に関する内容を持ち込むことで,戦前の農地政策の限界と戦後農地改革の意義がより鮮明になるものと考える。中学校歴史的分野では,現在使用されている教科書のほとんどが戦前と戦後の連続性については言及しておらず,敗戦を境に日本が新しく生まれ変わったという観点からの記述がなされている。その結果,断絶性が強調された歴史像が描かれている。確かに,敗戦をきっかけとして日本の社会が大きく変わったことは事実である。しかし,新旧憲法の構造的類似性や日本社会の共同体規制の存在など,戦前・戦時と戦後の連続性についても忘れてはならない。上記のような問題意識に基づき,戦前・戦後の断絶性と連続性の視点による戦後改革に関する単元開発を行った。, This study is intended to develop a unit model of the postwar reform from the viewpoint of discontinuity and continuity during prewar and postwar, to better understand history, current society and improve critical thinking. As a premise to developing teaching materials , I examined the precedent study on upbringing of the historical intellectual ability, and I classified it in three types. Type(a) : that which formed a process of scientific society recognition. Type (b) : that which made an independent constitution process of history recognition. Type (c) : that which made much of critical examination of the history interpretation. Then, I checked the descriptions about political authority of the Emperor and the postwar reform in Junior High School's history textbooks (all seven of them). Regarding the position of the Emperor in the Great Japanese Imperial Constitution and the Constitution of Japan. The Ikuhou company and Jiyu company versions were different from other textbooks. Under the Great Japanese Imperial Constitution, the Emperor did not use basic political authority. He could not use political authority without the advice of each minister (cabinet). Both textbooks emphasized that it became the structure that did not take political responsibility. I think both textbooks were written with intention to avoid war responsibility of Emperor Showa. I am not in a position to support the intention of both textbooks, But the structural similarity of the old and the new constitution is important when we look at the state of Japan in the present age. It is important to learn how to judge Japan independently. There are no textbooks with a description of the agrarian reform connected to the prewar landed farmer policy . I think that the significance and limit of the agrarian reform becomes clearer, by bringing contents of the agrarian reform prehistory into the classroom. The most used textbooks do not mention prior to the war and postwar continuity. They are written from the viewpoint that Japan was rebeared after defeat. As a result, the history is drawn by the break characteristics images. It is surely a fact that Japanese society turned big in defeat as an opportunity. But we must not forget the continuity of the prewar, the wartime, and the postwar. That is to say, the structural similarity of the old, the new constitution, the existence of the social community regulation in Japan and etc. Based on a critical mind such as the above, I performed a unit development about the postwar reform from the viewpoint of discontinuity and continuity.}, pages = {77--88}, title = {歴史的思考力の育成をめざす戦後改革の単元開発 ―戦前・戦後の断絶性と連続性の視点から―}, volume = {3}, year = {2015} }