@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00003113, author = {紅林, 秀治}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 技術教育における「ものづくり」を設計の過程として捉え,設計を中心にした学習を提案する。技術教育における「ものづくり」は,大量生産を目的としない「ものづくり」であることから,設計の過程と類似していることを,生産の過程から明らかにする。さらに,設計の過程に基づく「ものづくり」を学習の側面から検討し「要素の選択」と「要素の組み合わせ」の学習を事前に実施することが重要であることや,学習者がアナリシスとシンセシスの思考が体験できることを述べる。最後に「要素の選択」から始め,製図を最後に位置づける,設計を中核に展開する技術教育としての「ものづくり学習」について述べる。, Technology education focused on design is proposed, in which the design process is used in learning by making. The author demonstrates that learning by making is a kind of design process because learning by making in technology education is not aimed at mass production. Moreover, through an investigation of learning in technology lessons focused on design, the author describes the importance of first learning about the choice and composition of elements, as well as the importance of students acquiring the skills of analysis and synthesis. As a result, the author proposes a process for learning by making in technology education focused on design, taking students from “the choice of elements” through to “drawing up a design”.}, pages = {151--158}, title = {設計を中核とした技術教育の提案}, volume = {3}, year = {2015} }