@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00003128, author = {杉野, 裕子}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 筆者はこれまでに、図形概念の理解や学習の改善をめざすために、プログラミング活用の意義について追究し、ユークリッド幾何で使用できるLOGO 教材開発をしてきた。本稿では、これまでの研究に対して一貫性をもった理論的枠組みを示し、それを具現化できる環境として、新たなプログラミング教材を開発した。理論的枠組みとして、コンピュータを用いた数学の表現体系について考察するとともに、特に、図形概念のイメージ化と言語化にプログラミングが寄与でき得ることを、図形概念の理解の様相モデル(川嵜2005)に照らし合わせて、開発教材を用いた一連の四角形学習の課題によって示した。プログラミングは、言語を用いて画面の図的表現を操作するツールとなり、イメージと言語はつながりをもったものとして理解されると期待できる。教材開発にあたっては、これまでのLOGO 活用の問題点について先行研究から明らかにし、それらを克服するため、学習内容ごとにコンテンツ化するという方法を採用した。コンテンツの理念として、①算数用語の擬似プリミティブ命令、②機能的負担を軽減するボタン入力、③入力した言葉の同一画面での逐次表示、④一連の手順となる言葉を貯めてから実行する方法を採用した。, I have been studying to show the importance of adopting a programming in the mathematical education and developed the LOGO teaching materials which is made good use of in the field of Euclidean geometry, in order to improve understanding and learning figure concepts. The present article offers a theoretical framework with consistency about my study and also new programming materials in which I embody my theory. I consider logically the system of mathematical expression with computers and especially prove that programming is useful for the verbalization and imaging of figure concepts. Meanwhile, I used a series of tasks learning "square" with developed materials, checking it against "aspect models for understanding the figure concepts" (Kawasaki, 2005). I assume that programming is the linguistic tool to show figure expressions on the screen and it means image and language are connected. The new teaching materials were divided into several contents for lessons so as to improve something to be desired about the previous LOGO programming. These contents include four traits. ① "pseudo-primitive order" as the mathematical terms, ② the button input for decreasing the functional troubles, ③ the simultaneous indication of the words inputted, on the screen, one by one, ④ the methods of accumulating and giving all of orders at once.}, pages = {95--106}, title = {数学概念形成のためのLOGO プログラミングコンテンツの開発 ―図形概念のイメージ化と言語化を促すために―}, volume = {2}, year = {2014} }