@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00003129, author = {小川, 裕子 and 中島, 喜代子 and 石井, 仁 and 田中, 勝 and 杉浦, 淳吉 and 小川, 正光}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 本研究では、中学生の住居の学習に関する意識を明らかにすることによって、住居領域授業実践上の課題を明らかにすると共に、それらの解決策を提案することを目的とする。中学生の住居領域への学習必要感は、教師の予想と大きく異なり、決して低くはない。また、中学生の住居領域の内容項目別にみた学習必要感や学習方法の希望は、住居領域の学習前後のグループ間で比較すると多くの場合に「学習後」は「学習前」のグループより低い。これは、学習必要感の理由として特に「これからの社会にとって必要」と回答する者が、「学習後」のグループで少ないためである。中学生の希望が強い住居領域の学習方法として「学校外での実験・調査・観察」があり、今後はそのような教材や学習方法の開発が必要である。, In this study, by revealing junior high school students' requirements to learn housing, it aims to clarify the issues of lesson practice on housing area and propose solutions to them. Junior high school students' requirements to learn housing are not low at all, contrary to the expectations by their teachers. In addition, junior high school students' requirements of learning methods for housing area and to learn housing are lower than the group of "before learning" in many cases "after learning". This is because the number of students chose the "need for society in the future" as the reason it is necessary to learn, less in group of "after learning" than "before learning". And they require to learn housing by "experiment, survey and observation outside of school" as a learning methods for housing area. Therefore there are needs to develop learning methods and teaching materials corresponding to requests as described above.}, pages = {107--115}, title = {中学生の学習要求からみた家庭科住居領域授業実践に関する考察}, volume = {2}, year = {2014} }