@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00003135, author = {藤井, 基貴 and 中村, 美智太郎}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 本論文の目的は道徳教育における内容項目「畏敬の念」を取り上げ、同項目を取り扱う授業において、どのような教育的課題が生じるかを西洋における概念史研究の成果に即して検討することにある。学習指導要領において「畏敬の念」は小学校段階における最上位の道徳性として位置づけられ、中学校段階における気高さの獲得や内面的葛藤の克服に向けた重要な価値理解とみなされている。西洋における概念史研究において「畏敬の念」は、「崇高」と共に自然体験やそのことから去来する人間の「恐怖」の感情とも結びついて研究されてきた歴史を持つ。本研究は西洋哲学における概念理解から知見をうることなしに道徳教育の実践が展開されることの課題および危うさを指摘することで、授業者に求められる哲学的・倫理学素養の重要性と新たな道徳教育実践の可能性を提起しようとするものである。, The purpose of this study is to examine the problems of moral education dealing with "a feeling of awe"in Japan. The present Ministry's curriculum guideline shows that "a feeling of awe" has an important place as the precondition to overcome the moral conflict or to acquire the moral nobility in the junior-high school, and that it has been regarded as the highest morality during the elementary school years. However, in most cases of Japanese moral education, "a feeling of awe" has not been discussed actively with the philosophical studies in the western countries. It is therefore often overlooked that the idea is strongly related to inner human fear caused by the experiences in nature. The paper discussed that school teachers should have the knowledge of concept based on these western ideas so as to understand the teaching materials deeply and seek the new approaches toward Japanese moral education.}, pages = {173--183}, title = {道徳教育における内容項目「畏敬の念」に関する基礎的研究}, volume = {2}, year = {2014} }