@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00003137, author = {原, 郁水 and 都築, 繁幸}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 本稿の目的は、我が国におけるレジリエンスの育成に関する教育実践を取り上げ、欧米のプログラムと比較し、学校教育への応用を提案するものである。我が国においては、レジリエンスの育成ということを明示してはいないが、内容を見るとレジリエンスの育成に関連している実践がいくつかある。これらをまとめ、欧米での実践と比較し、我が国におけるレジリエンスの育成プログラムの可能性と課題について議論された。, The purpose of this paper is intended to take up the educational practices related to the development of resilience in Japan, as compared with the Western program, propose its application to education in school. In Japan, it does not indicate that the development of resilience, but there are some practices that are related to the development of resilience contents. To them as a group compared with practice in the United States and Europe, it was discussed possibilities and challenges of development program of resilience in Japan.}, pages = {193--198}, title = {保健教育への応用を目指したレジリエンス育成プログラムに関する文献的考察 ―我が国における教育実践から―}, volume = {2}, year = {2014} }