@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00003147, author = {石川, 恭 and 成瀬, 麻美}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 本論文は、現代社会に生きる子どもが抱える様々な問題を解決するのに、ヨハン・ホイジンガの遊び文化論を援用しながら、学校体育における表現運動がどのような可能性をもつかについて考察することを目的とした。具体的には、子どものコミュニケーション能力の減退、他者との相互行為の希薄化や共同作業の喪失、仲間意識や連帯感の希薄化など、子どもの社会化や社会性に関わる問題を、遊びの喪失と変化から考える。その上で、ホイジンガの遊び文化論を援用し、問題解決の論理的糸口を探る。さらに、それが学校体育における表現運動でどのように生かされ役立つのか、その可能性について論述した。研究方法は、文献研究によった。社会で問題視されている子どもの状況を把握することと、その解決策を探求するのに有効となる論理の構築は、まず、文献による情報収集と、理論的背景のもと、試論を展開することが第一段階だからである。本論文の結論として、以下の考察を得た。表現運動は、目的や方法・形態、場と時間、行う人によって様々な態様がある。しかし、表現運動を子どもの楽しみや発達との関わりで見るならば、表現運動は社会化や社会性の育成が期待できる。社会化や社会性は、遊びを前提とした表現運動によって培われると考えられるからである。, The present study, following Johan Huizinga’s theory on play in culture, discusses the potential of teaching expressive activity in elementary school physical education classes to help solve various problems that children face in modern society. More specifically, we viewed problems relating to socialization or sociability of children, such as their deteriorated communication skills, diminished interaction or collaborative work with others, and a weakened sense of comradeship or solidarity, from the perspective of loss of and changes in play. Based on this, following Huizinga’s theory on play in culture, we aimed to construct a theoretical framework for solving these problems. In addition, we discussed whether and how this framework could be used in teaching expressive activity in elementary school physical education classes. We selected literature review as our research method because the first step in understanding the situation of children and constructing a theoretical framework to effectively find solutions to the problems faced by children is to present a tentative assumption based on information collected from the literature as well as a solid theoretical background. The results of the present study are as follows: Expressive activities can take various forms depending on the purpose, method, style, place, time or participant. However, when activities are viewed in connection with children’s enjoyment or development, teaching expressive activity can be expected to help the socialization of, or develop sociability in, children, as socialization and sociability are thought to be nurtured by expressive activities that presuppose play.}, pages = {45--54}, title = {子どもの問題に対する遊びの効果を取り入れた表現運動}, volume = {1}, year = {2013} }