@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00004798, author = {林, 牧子 and 髙橋, 敏之}, journal = {美術教育学研究}, month = {Mar}, note = {text, 本論は,造形表現を主としたイメージワークが,参加者におよぼす心的変容とその要因を明らかにすることを目的とする。イメージワークは,個人ワークとグループワークの2 種類の方法と,コラージュ,フィンガーペインティング,カッティングの3 種類の内容から成る。各方法と内容の違いにより,参加者の思いや気づきに生じる差異について,自由記述を元にSCAT の技法により分析を行い,(1)個人ワークにおける心的変容,(2)グループワークにおける心的変容,(3)フィンガーペインティングからカッティングにかけての心的変容について,3 つのモデル図を作成した。そこから,不安や拒否などの否定的感情が生起しつつも,ワークを重ねることで,自己肯定感や他者信頼感などの肯定的な感情が生起することと,参加者相互の共通体験がその要因であることが明らかになった。, This paper aims to show how image work focused on creative expression can bring about mental transformations in participants and factors related to this. Image work is comprised of 2 methods, which are individual work and group work, and 3 types of content, which are collage, finger painting, and cutting. Using the SCAT technique based on free descriptions, we analyzed the variances in participants’ thoughts and awareness depending on the different content and methods. We then created 3 model graphs of the (1) mental transformations in individual work, (2) mental transformations in group work, and (3) mental transformations from finger painting to cutting. These showed that, although negative emotions of fear/anxiety and refusal arose, positive emotions such as self-affirmation and trust in others arose through the work, and one of the factors for this was a common experience among participants.}, pages = {279--286}, title = {造形表現を中心にしたイメージワークにおける参加者の心的変容と自他発見}, volume = {47}, year = {2015} }