@inproceedings{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00005805, author = {佐合, 尚子 and 平川, 恵理 and 竹田, 尚彦}, book = {火の国情報シンポジウム 2002 発表論文集}, month = {}, note = {text, 情報リテラシ教育では、コンピュータの専門用語によって受講生の理解や効率的な実習が妨げられることが多い。そこで本学で使用している「情報教育入門」の教科書について学生にアンケート調査を行ったところやはり用語の理解が内容の理解の妨げになっている点が分かった。この調査結果をもとに分かりやすい用語集を作成した。あわせて教科書の版下データをWeb化し、これに用語集データを与えると自動的に本文内の用語にリンクを生成するツールを作成した。, In information literacy education, technical terms often prevented from students' understanding or efficient practices. Then, we carried out questionnaire about the textbook of "A Introduction to information Educational" currently used by our university. We found that technical terms are so much difficult for students, so we made a good glossary.And we converted the artwork date of the textbook to HTML data and made tool that automatically generated a link in the term in the textbook.}, pages = {211--218}, publisher = {情報処理学会九州支部}, title = {情報リテラシ教育における教科書データの電子化}, year = {2002} }