@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00006156, author = {森, 慶惠 and 古田, 真司}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 本研究では、保健教育の中で批判的思考を促す方略として質問生成を用い, その内容を検討した。中学校3年生76名を対象とした保健学習において, 医薬品に関する情報についての質問を作成させることで, 情報を批判的に吟味させた。生成された359個の質問を分析した結果, 医薬品の有効利用に重要な5つの概念が抽出された。また, 高次の質問を生成した学習者の保健分野における批判的思考力テスト得点は, 低次の学習者と有意な差が認められた。以上の結果から, 保健教育における批判的思考を促す方略として, 質問生成との関連が示された。, In the present study, using the questions generated as a strategy to encourage critical thinking in health education, and examined its content analysis. In health learning intended for the third-year junior high school 76 people, be to create a question about the information about the medicines, it was critically to examine the information. The generated 359 questions analyzed, five important concepts for effective use of medicines are extracted. In addition, test scores of critical thinking in the health field of learners who generated a high order of the questions are showed up, significant difference and low the next learners were observed. From the above results, the effect of generating the questions as a strategy to encourage critical thinking in health education has been shown.}, pages = {43--51}, title = {質問生成に着目した保健教育における批判的思考}, volume = {5}, year = {2017} }