@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00006700, author = {石川, 芳恵 and 田村, 知子 and 白畑, 知彦}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 本研究の目的は、高等学校における英語の語彙学習の実態と教師及び生徒の意識を明らかにすることによって、語彙指導の改善に資することである。本研究ではそのための方法として、静岡県内の公立高校の英語科教員と生徒を対象としてアンケート調査を実施した。教師に対しては、高校生の時に学習者としてどのような語彙学習方法の指導を受けたか、各種の方法をどの程度効果的であると考えるか、さらに現在教師としてそれらの方法をどの程度指導に取り入れ実践しているかを質問した。生徒に対しては、語彙を学習するために授業でどのような学習方法の指導を受けていると思うか、それらの方法をどの程度効果的であると考えるか、そして自分の学習にどの程度取り入れているかを質問した。教師、生徒に対する共通の質問項目として、8つのカテゴリーに分類される21種類の語彙学習方法を設定し、4件法で回答を求めた。得られた回答を点数化し、教師と生徒の平均点を比較した結果、1)教師の指導実践に大きく関係しているのは、学習者として過去に受けた語彙指導よりも、各学習方法の効果に関する教師自身の考えであり、その一方で、2)教師が効果的であると考えているにもかかわらず実践していない方法や、効果をそれほど認識していなくても実践している方法があることを明らかにした。また、3)生徒が自分で行う学習方法についても、効果に関する自らの考えの方が、授業での方法よりも大きく関係していること、しかしながら、4)生徒の語彙学習の実践が、その効果に関する自分の考えと必ずしも一致していないことを示した。さらに、教師と生徒がそれぞれ効果的であると考える学習方法を比較したところ、5)教師が効果的であると考えているにもかかわらず、生徒がその効果を認知していない学習方法があることも明らかにした。これらの結果を踏まえ、語彙指導と語彙学習を改善するための手立てを考察した。, The purpose of this study is to investigate how teachers of English as a foreign language (EFL) in Japan teach their students vocabulary and how they perceive the effectiveness of the strategies that they employ in teaching vocabulary. The study also aims to investigate how EFL students in Japan learn English vocabulary and how they perceive the effectiveness of the strategies that are employed by teachers in class. The present study conducted a survey of teachers and students at public high schools in Shizuoka Prefecture, Japan. The participants included were 408 teachers from 84 high schools and 1068 students from 9 high schools. A questionnaire about the use and effectiveness of 21 strategies for vocabulary learning, which were categorized into 8 groups, was administered using a four-point Likert Scale. The teachers were asked a) whether they were taught vocabulary using the 21 strategies in their high school days, b) how effective they think those strategies are, and c) whether they use those strategies in teaching vocabulary to their students. The students, on the other hand, were asked a) whether they are taught vocabulary using the 21 strategies, b) how effective they think those strategies are, and c) whether they use those strategies in learning vocabulary by themselves. The results of the present study show that for both teachers and students, a correlation exists between the use of the strategies and the perception of the effectiveness of those strategies. However, there are a few strategies that are not used by teachers in class even though they recognize the effectiveness of those strategies. On the other hand, there are also a few strategies that are used by teachers although they do not recognize their effectiveness. A similar discrepancy is also found between students’ use of learning strategies and their perception of the effectiveness of those strategies. Furthermore, inconsistency exists between teachers’ perception of the effectiveness of the strategies and that of students’. Based on these findings, the authors discussed how teaching and learning of vocabulary can be improved for EFL teachers and students in Japan.}, pages = {35--45}, title = {語彙学習の実態と教師および生徒の意識-静岡県内の公立高校の英語科教員および生徒へのアンケート調査より-}, volume = {6}, year = {2018} }