@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00006705, author = {小南, 陽亮 and 村松, 悠矢 and 宮崎, 静里奈 and 森島, 彩衣 and 藤本, 潔}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 本研究は、高校生物の探究活動において、生物多様性を劣化させる4つの危機のうち第2 の危機(人間の働きかけの縮小による危機)への理解を深める学習として、里山二次林で広域発生しているナラ枯れを題材にした活動の方法と内容を提案する。人間の利用減少に伴うナラ枯れの広域発生は第2 の危機が典型的に当てはまる現象であり、第2の危機を学習する教材として適している。学校教育でナラ枯れが発生した森林を実際に観測することは難しいため、本研究では、研究目的で観測されたデータを分析して学習する方法を提示することにした。また、学習内容については、ナラ枯れによる里山二次林の変化、その変化による里山二次林の二酸化炭素蓄積への影響、ナラ枯れが人間の働きかけの縮小による危機であることの3点について、高校の生徒が取り扱い可能な内容を検討した。まず、ナラ枯れが発生した里山二次林で2010年と2015年に観測された樹木センサスのデータを用い、生徒が理解しやすい形式のデータベースを構築した。次に、解析の手本として、樹木群集の構造を示す種順位曲線、階層毎の生育型組成、樹種ごとのナラ枯れ発生率、樹種ごとの二酸化炭素蓄積量を分析し、それらの結果を2010年と2015年で比較した。これらの解析方法はいずれも学校教育で実施できると想定された。それらの解析結果から読み取ることができる内容のうち、コナラが高い割合でナラ枯れにかかって急速に衰退したこと、代わりに常緑広葉樹が占める割合が高くなったことが、早い段階で生徒に推定させたい内容であると考えられた。また、二酸化炭素蓄積量の変化を検討することで、コナラの衰退が5年間で二酸化炭素蓄積量を減らしたことを容易に読み取ることができ、ナラ枯れが生態系サービスを低下させる可能性があることへの気づきも期待できた。本研究が提案したこれらの解析や考察によって、生徒が「ナラ枯れが広域的に発生している理由は何か」という課題に対する妥当な結論を得ることができれば、人間の働きかけの縮小による第2 の危機を具体的に認識できる探究活動になると見込まれる。, This study suggests a model of inquiry activity in science education of high school about an outbreak of Japanese oak wilt in a Satoyama secondary forest to deepen understanding the second aspects (by reduction of human use) among 4 major threats to biodiversity. As human utilization of secondary forests decreased, Japanese oak wilt came to occur in a wide area of Japan. Thus, the wilt can be regarded as suitable teaching materials in learning the second aspects of threat to biodiversity. Because it is difficult to really observe Japanese oak wilt in school education, this study show a method of inquiry activity by analyzing data observed in a scientific investigation. About the contents that are possible to learn in high school, we examined three points: 1) a change of community structure in a Satoyama secondary forest by Japanese oak wilt, 2) the influence on carbon stock by the change, 3) recognition that the wilt was the aspects by reduction of human use. Firstly, a database that a high school student was easy to understand was constructed from tree census data observed in a Satoyama secondary forest in 2010 and 2015. Then, we compared results of the following analyses in 2010 and 2015 as an example of analytical method in inquiry activity: rank-abundance diagrams to show community structure in the forest, growth form composition for each layer of the stratification, outbreak frequencies of Japanese oak wilt for each tree species, and carbon stock of each tree species. It is assumed that these analyses can carry out in high school education. The analyses showed a rapid decrease of Quercus serrata by Japanese oak wilt infection in a high ratio and an increase in dominance of evergreen broadleaved tree species. In the inquiry activity, it is expected that students find those results at an early stage of discussion. From the change of carbon stock of 5 years, it was easily found that the decrease of Q. serrata reduced carbon stock of the forest. This find is also expected to help students to understand that Japanese oak wilt has possibilities to deteriorate ecosystem services. This study suggested a process of inquiry activity about an outbreak of Japanese oak wilt and presented a database for the activity. If a student participating in an inquiry activity can get a reasonable conclusion for the cause of the outbreak of Japanese oak wilt in a wide area of Japan, it may be considered that the activity lead the student to the concrete understanding of the second aspects of threat to biodiversity by reduction of human use.}, pages = {105--115}, title = {里山二次林におけるナラ枯れを教材とする学習内容の提案}, volume = {6}, year = {2018} }