@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00006713, author = {名倉, 一美}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 保育施設では、保育者による幼児の集団づくり実践が行われている。本稿では、この幼児の集団づくりの保育実践上の位置づけについて、目的や方法といった視点から整理を行った。保育実践における幼児の集団づくりには、目的としての視点と、方法としての視点があり、また目的としての視点には、教育的なねらいと養護的なねらいが存在していた。その上で、これまでの先行研究について概観し、今後の保育実践における幼児の集団づくり研究の課題点について言及した。, This study classified the practice of formation a group of children by teachers in kindergartens and nurseries. As a result, forming a group of children has been divided into methods and goals. A group formation as goal was classified as education goal and nursing care goal. This study reviewed the studies on the practice of formation a group of children by teachers in preceding kindergartens and nursery schools and presented future tasks.}, pages = {189--195}, title = {保育実践における幼児の集団づくりに関する一考察}, volume = {6}, year = {2018} }