@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00007260, author = {村越, 真 and 河合, 美保}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 学校リスクについてのリスクコミュニケーション課題を、教員養成系大学の特別活動論の講義5クラスで実施した。その際知識活用型ジグソー法を援用し、学校、生徒、保護者の3つの立場で相互の情報共有や意見交換を図りつつ、過去に事故があった学校行事を題材とする活動の可否についての意思決定を促した。また、その前後にリスクやリスク情報の共有に関する質問紙を実施するとともに、事後にはリスクやリスクコミュニケーションについての感想を自由記述で求めた。その結果、いずれのクラスでも9項目からなる質問紙は概ね3つのクラスタである「リスク忌避傾向」「リスク情報の共有の重要性」「リスクの挑戦的意義」に分類でき、事前事後の比較の結果、全クラスで「リスク忌避」が低下する一方、「リスクの挑戦的意義」は全クラスで変化がなかった。「リスク情報の共有の重要性」は元々高い水準であったにも関わらず、3クラスで向上が見られた。自由記述のアフターコーディングの結果、「意見の異なりや相互理解の難しさの実感」「リスクコミュニケーションの重要性、考えの深まりや納得の重要性」に関する記述は対象者の60%程度から得られた。結果から、リスクコミュニケーションを経験することの効果や教員養成での意義、学校での実際の適用上の課題が議論された。, Virtual risk communication group work was conducted in five classes of university lecture for School Special Activities. With the Jigsaw method, the participants were assigned either to school teachers, junior high school students, or their guardians, were instructed to share information and opinion about risk of school activities such as snow mountaineering, hiking in rough forestry road all of which suffered from past fatal accidents and to make decision whether they should try those activities or not. Before and after the group work, a questionnaire consists of nine items which related to attitude toward risk and its communication, and open questions about risk and risk communication group work were conducted. Nine items were categorized into three clusters; “evasion of risk”, “importance of sharing risk information”, and “challenging value of risk”. While “risk evasion” reduced significantly in all classes, “challenging value of risk” did not change in all classes. “Importance of sharing risk information” increased significantly in three classes although initial scores were high. By after-coding of free description, “realizing difference of opinions and difficulty of mutual understanding” and “importance of risk communication, deep mutual understanding, and consent” was referred by around 60% participants. Merit of risk communication in teacher training course and barrier to adapt in real school management was discussed., 静岡大学大学院教育学研究科}, pages = {1--10}, title = {リスクコミュニケーションによるリスクとその共有に対する態度の変容}, volume = {7}, year = {2019} }