@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00007266, author = {古田, このみ and 松永, 泰弘}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 紙製4足受動歩行模型は,力学・科学・数学等の学習内容を含み,幼稚園から大学までを対象として活用することが可能な教材として開発された。また,発展させて開発した上肢下肢分離型紙製4足受動歩行模型は,上肢下肢を分離することでねじれ現象を伴う歩行を実現し,より子どもたちの興味関心を引き出し,上肢下肢一体型模型の学習内容を補強する教材である。模型を使用した授業を行う際には,授業者が模型の利用方法・学習内容を理解していることが重要である。そこで本研究では,これまでに行われてきた実践の結果を踏まえ,紙製4足受動歩行模型の学習内容と模型を使用した授業に関する提案を行う。また,上肢下肢分離型模型を用いた授業実践の分析から,本模型及び模型を用いたものづくり探究活動の有効性を明らかにする。, We had developed the quadrupedal passive walking paper toys as teaching materials for the manufacturing, technology, science and mathematics classes in schools: kindergarten, elementary school, junior high school and university. Now, we have developed the quadrupedal passive walking paper toys separated to upper and lower bodies as a newest toy which makes up for the learning contents of the former toys. It keeps walking with the bodies’ torsion. It is important that the teachers understand the both of the learning contents and how to make use of or use the toy for the students’ inquiry activities. In this paper, we suppose to research inquiry activities using the quadrupedal passive walking paper toys. Furthermore, we will analyze the educational effects of the quadrupedal passive walking paper toy separated upper and lower bodies on making and inquiry activities., 静岡大学大学院教育学研究科}, pages = {115--124}, title = {紙製4足受動歩行模型を用いた授業提案とものづくり探究活動の実践}, volume = {7}, year = {2019} }