@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00007268, author = {百瀬, 容美子}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 本稿の目的は,先天全盲児童・生徒を対象とした体育教育における運動イメージ生成指導法に関する現状と展望を考察することであった.その結果,先天全盲児童・生徒向けの運動イメージ生成指導法の開発は,視覚特別支援学校の体育教育だけでなくパラリンピアン育成にも貢献すると考えられた.しかしながら,先天全盲児童・生徒を対象とした体育教育における運動イメージ生成指導法の効果は未だ実証されておらず,科学的に解明する課題は山積していた.こうしたことから,本稿で扱ったテーマ自体が萌芽的で初期段階の研究である現状が浮き彫りになった., The purpose of this study was the grip of the present situation of movement imagery training method in physical education for congenitally blind pupils and students, and to consider its future prospects. The results suggested that the development of this training method could contribute not only to physical education training at visual special support schools, but also to Pararinpian upbringing. However, as little is known about the effect of movement imagery training method in physical education for this population, several tasks were scientifically undertaken on this theme to directly determine the effects of the method. This was challenging exploratory research., 静岡大学大学院教育学研究科}, pages = {145--151}, title = {先天全盲児童・生徒の運動イメージ生成指導法の現状と展望に関する一考察}, volume = {7}, year = {2019} }