@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00007581, author = {大西, 英夫}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 本論考の目的は、全国の小学6年生が一般的に抱える、比例概念(内包量及び割合、乗除法)理解における困難さを検討することである。そのために全国学力・学習状況調査における比例概念(内包量及び割合、乗除法)領域の正答率の比較、問題構造と解法プロセスの分析、及び困難さの要因について検討した。その結果、Ⅰ算数数学的な考え方が困難であったこと、Ⅱ言葉や式を使って理由や根拠を説明する力が貧弱であったこと、が困難さの要因として考察された。, The purpose of this study is to examine issues in the development and understanding of proportional concepts in the sixth grade students. For the purpose, the problem of the sixth grade students was discussed by comparing the percentage of correct answers in the proportional conceptual domain in the National Scholastic Ability Learning Situation Survey, analyzing the problem structure ,and analyzing the solution process. As a result, it was pointed out that it was difficult to think about arithmetic and mathematics , and the ability to explain the reasons and grounds using words and formulas was poor.}, pages = {145--151}, title = {全国学力・学習状況調査における比例概念領域(内包量及び割合、乗除法)の問題分析-問題構造と正答率からみた困難点-}, volume = {8}, year = {2020} }