@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00007736, author = {新保, 淳 and 山崎, 朱音 and 鎌塚, 優子}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 本研究の目的は、体育実践における「思考・判断・表現」の評価方法の一つを例示することにある。研究方法としては、受講生の思考力のプロセスを明らかにするために、テキストマイニング(本研究ではKH Coder)をツールとして利用した。結果としては、以下のことが明らかになった。1)受講生の思考プロセスは、「できるようになる」ために用いたワークシート上の「着眼点」に記述された「名詞」と「着眼点」以外において記述された「名詞」の一致度によって定量化することが可能であること、2)そのツールを十分に活用するために授業者は、ワークシートの作成と授業展開をセットで考案する必要があること、であった。, The purpose of the study was to explain an evaluation method for “Thought, Judgement and Expression” in the physical education. Research procedure was one of text mining tools, called “KH Coder” to clarify thinking processes of students. The research resulted in followings; 1) thinking processes of students may be able to be quantified by coincidence between a noun mentioned in a column of “Viewpoints” and the noun mentioned in other parts of the worksheet prepared for students to become able works. 2) a teacher should consider both the worksheets and lesson structure as one to appropriately useable text mining tool., 静岡大学大学院教育学研究科}, pages = {153--157}, title = {技能系教科における「思考・判断・表現」の評価方法の研究-体育実践を事例として-}, volume = {8}, year = {2020} }