@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00007897, author = {高橋, 美由紀 and 河合, 紳和 and 澤田, 育子 and 柳, 善和}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 「英語の歌」は,以前より外国語活動・外国語科と音楽科の両方の教科で教材として使われているが,2020年度から順次実施される新学習指導要領においては,「英語の歌」について両教科で統一された内容では示されていない。 本稿は,外国語活動・外国語科と音楽科の教科横断的な視野に立っての効果的な「英語の歌」の指導について考察する。はじめに,学習指導要領及び教科の専門的分野での知見から,外国語活動・外国語科と音楽科各々の教科での「英語の歌」の位置付けや育成を目指す資質・能力について分析した。次に,実践的指導を行うための教材として,外国語活動・外国語科教育と音楽科教育のそれぞれの視点から教科横断的な指導へと繋げるために,具体的に小学校外国語科の教科書で扱われている英語の歌Twinkle, Twinkle, Little Starを取り上げて「音韻的構造」から教材内容や指導について考察した。, “English Songs” have long been used as teaching materials for both Foreign Language Activities/ Foreign Language Education and Music Education. In The New Course of Study introduced in 2020, “English songs” are included in the educational content for both subjects. However, they are not treated in a unified way. This paper is intended to investigate the effective teaching of “English songs” from a cross-curricular perspective of foreign language education and music education. To begin with, we analyze the position and educational purpose of “English songs” based on The New Course of Study and on research in specialized fields of both subjects separately. Next, as teaching materials for practical instruction, in order to connect to cross-curricular instruction from both subjects, specifically in the textbooks of elementary school’s foreign language education. We take up the English song Twinkle, Twinkle, Little Star, and discuss it from the standpoint of “phonological structure”.}, pages = {33--43}, title = {外国語教育・音楽教育における「英語の歌」の指導-教科間の連携と「音韻構造」に焦点をあてて-}, volume = {9}, year = {2021} }