@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00007898, author = {大久保, 博和 and 新鶴田, 道也 and 岩山, 勉}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 理科・数学の探究活動における「新たな課題を発見する経験」を促すことを目的とした教材として,カーボン・ペーパーの電気抵抗での活用とその有効性を検証した。カーボン・ペーパーは取り扱い易く,自由な形を創ることができ,安定した定量的な実験が可能である。「新たな課題を発見する経験」ができる探究活動は,課題の解決・確認を通して科学の方法と態度の育成に重点を置く探究活動と,課題の設定から考察までのすべてを自身で構想し,それを実施する発展的な探究活動の間に位置する探究活動であると考えられる。カーボン・ペーパーを電気抵抗で活用することは,視覚的な効果や応用性の高さから多様な課題を設定することができ,その結果として多くの「新たな課題」を見いだすことができる可能性を持っている。本研究により,高等学校での授業実践を通して,カーボン・ペーパーの電気抵抗での活用が,既習理論の確認や課題の解決における教材として有効であること,「新たな課題を発見する経験」を促すことを目的とした教材として「新たな課題」の発見に効果があること,さらに発見した課題が理数探究での発展的な探究活動の事例として活用できることを確認することができた。, We examined the utility and effectiveness of CNT paper in the field of electrical resistance as a teaching material that aimed at encouraging "experience to discover new assignments " in inquiry-based activities of science and mathematics. CNT paper is easy to handle, can be made into any shape, and enables stable and highly reproducible quantitative experiments. Inquiry-based activities "experience to discover new assignments " is considered to be an inquiry -based activity located between a basic inquiry-based activity that emphasizes the development of scientific methods and attitudes through solution and confirmation of the assignment, and a progressive inquiry -based activity that carries out everything from assignment setting to consideration by oneself. Utilizing CNT paper in the field of electrical resistance can be to set variety of assignments due to its high visual effect and applicability. As a result, it has the potential to discovered many " new assignments ". In this research, through the class practice in high school, we were able to confirm that the utilization of CNT paper in the field of electrical resistance was effective as a teaching material in confirming the theory that had already been learned and in solving assignments. As a teaching material aimed at encouraging "experience to discover new assignments ", it was effective in discovering "new assignments ". And that the discovered assignments could be used as the case study for exploratory inquiry-based research activities.}, pages = {45--55}, title = {探究活動「新たな課題を発見する経験」に向けた教材-理数探究でカーボン・ペーパーを電気抵抗の教材として活用した実践から-}, volume = {9}, year = {2021} }