@article{oai:aue.repo.nii.ac.jp:00008387, author = {高根, 信吾 and 新保, 淳}, journal = {教科開発学論集}, month = {Mar}, note = {text, 本研究は、受講生がバレーボールの競技特性に応じた技能を身に付けられるような授業を構想すべく、状況判断という視点を持って、学習プログラムとしてのバレーボールの単元計画を提示した上で、その学習プログラムを授業において実践し、受講生の思考の高まりに着目して、その学習効果を検証することを目的とした。学習プログラムには、ゲームから逆算してどのようなパス練習が有効かつ必要なのかを考察し、ゲームにおいて求められる状況判断を受講生に身に付けさせるような実践的なパス練習メニュー(方向変換のパス練習、相手コートへ返球するパス練習、状況判断を伴うパス練習、セット・トスの練習)などを組み込んだ。研究授業の対象は、高等学校3年生の女子生徒41 人とした。単元計画は全8 時間とし、テーマ別の3 期に分けて授業を実施した。本研究では独自のワークシートを用いて、受講生が記述した内容を、思考や判断過程に着目して分析した。その結果、以下のことが明らかになった。・受講生が、不便益的観点から練習とゲームの間の有機的な繋がりを思考していたこと・受講生が、次時への提言や球速への着目、声掛けの応用などを思考していたこと 各期においてテーマとしてきた、方向変換、返球、状況判断、セットについて、受講生の思考の高まりが確認でき、本学習プログラムの効果が明らかになった。今後の課題は、本学習プログラムの学習効果の確度を高めるべく、改良版のワークシートを使用して、他集団を対象としたさらなる検証を行うことである。, The purpose of this study was to develop a volleyball learning program for students to learn situational judgment, practice it in classes, and verify its effectiveness by assessing the growth of thinking of students. The learning program incorporated the pass practice required in the game, such as “the pass practice of change of direction,” “the pass practice of attack to the opponent's court,” “the pass practice with situational judgment,” and “the pass practice of set as transitions of offense and defense,” so that students could acquire situational judgment. The subjects of this study were 41 female students in the third grade of high school. The learning program was practiced for 8 class hours, divided into 3 periods by the themes. This study analyzed the contents written by the students on original worksheets in terms of the process of thinking and judgment. The results were as follows: The students were thinking about the organic connection between practice and the game from the perspective of "benefit of inconvenience." The students were thinking about suggestions for the next class, becoming aware of ball speed, and noting variations of instructions in the game. The effectiveness of the learning program was clarified by confirming the growth of thinking of the students in the themes of "direction change," "attack," "situational judgment," and "set" in each period using the worksheets. The goal for the future is to use an improved version of the worksheet to perform further verification for other groups in order to increase the effectiveness of the learning program.}, pages = {81--94}, title = {バレーボールにおける学習プログラムの開発と実践およびその学習効果-状況判断に着目して-}, volume = {10}, year = {2022} }