ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学内発行分)
  2. 教科開発学論集
  3. 第2号

学校支援活動が教育学部生の教師としての職務内容と役割に関する理解の深まりにもたらす効果の検証

http://hdl.handle.net/10424/5595
http://hdl.handle.net/10424/5595
ff391220-4901-4a8e-807c-ebc427800b37
名前 / ファイル ライセンス アクション
kaihatsu22330.pdf kaihatsu22330.pdf (1.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-05-22
タイトル
タイトル 学校支援活動が教育学部生の教師としての職務内容と役割に関する理解の深まりにもたらす効果の検証
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 体験的な学習
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 experiential learning
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学校支援活動
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 school support
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教員養成
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 pre-service teacher training
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 大学生
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 undergraduate student
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 職能成長
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 professional development
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Verification of the Effects of School Support on the Understanding of Teachers' Work and Role of Students of the Faculty of Education
言語 en
著者 望月, 耕太

× 望月, 耕太

WEKO 2527

ja 望月, 耕太

Search repository
著者(別言語)
Mochizuki, Kouta
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は、大学在学中に学校支援活動に参加することが、学生の教師としての職務内容と役割に関する理解の深まりにもたらす効果を明らかにすることである。研究方法は、活動記録の分析と質問紙調査である。調査対象とした学生は、教育学部に所属しており、小学校における学校支援活動に継続的に参加している。その学生は毎回の活動後に、活動記録を記すことになっている。活動記録の分析では、記録されている記述量や内容の変化を調査した。質問紙調査では、学生に教師の職務に対する意識(教師志望の有無、教師志望の変化の過程、教師の職務に対する考え方の変化)、教師の職務内容の理解に役立った事柄(学校支援活動、大学の授業、大学の授業外の活動)について尋ねている。以上の結果、学校支援活動に継続的に参加することは、学生に教師としての職務内容と役割の理解を深めさせる効果があることが分かった。また、学生は学校支援活動における体験を通して学び得たことと座学によって学び得たこととを関連づけており、そのことによって教師の職務内容や役割に関する理解を深めていることが明らかになった。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The aim of this study is to investigate how being involved in school support effects the understanding of teachers' work and role of students in the Faculty of Education. We analyzed activity logs and conducted a questionnaire. The students belonged to the Faculty of Education and wrote logs after each time they participated in school support. In the analysis of activity logs, we classified each sentence into one of five categories: 1) teachers' work contents and role, 2) subjects and courses, 3) educational contents and strategies for lessons, 4) children's development and interaction with them, and 5) cooperation with colleagues, parents and the community. The analysis shows that students understand more about teaching as they progress through their college careers. The students show a strong interest in children's behavior and thought in their first two years at university. In their third year, students demonstrated an additional strong interest in educational content and materials development. The questionnaire asked students about their awareness about the profession of teaching, and their relevant activities such as school support, classes in their undergraduate program, and activities in their campus life. The analysis indicates that students feel it is useful to observe teachers at work, and deal with the challenges involved with school support to understand more about teachers' roles and the content of their work. In summary, this study shows that continuous involvement in school support has a positive effect on the understanding of the teachers' work and role of students. The students are able to understand gradually more and more about the roles of teachers.
言語 en
書誌事項 ja : 教科開発学論集

巻 2, p. 23-30, 発行日 2014-03-31
出版者
出版者 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科 共同教科開発学専攻
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-7327
書誌情報
教科開発学論集. 2014, 2, p. 23-30.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1262681X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12912422
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
教育系情報の種別
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
学校種別
言語 ja
主題Scheme Other
主題 STYP:大学
著者別名
モチヅキ, コウタ
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 text
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 18:06:44.762901
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

望月, 耕太, 2014, 学校支援活動が教育学部生の教師としての職務内容と役割に関する理解の深まりにもたらす効果の検証: 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科 共同教科開発学専攻, 23–30 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3