WEKO3
-
RootNode
アイテム
中学生の自律的な学習動機づけに及ぼす家庭環境の影響 -父親の家庭関与に基づく夫婦関係に焦点をあてて-
http://hdl.handle.net/10424/5903
http://hdl.handle.net/10424/59034057aa64-0e9b-4baa-8d63-0f77ee50c368
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-03-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中学生の自律的な学習動機づけに及ぼす家庭環境の影響 -父親の家庭関与に基づく夫婦関係に焦点をあてて- | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自律的学習動機づけ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 父親の家庭関与 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 夫婦関係 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中学生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | autonomous motivation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | father's involvement in family | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | marital relationship | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | junior high school students | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Study on the Influence of Home Environment on Autonomous Motivation Toward Study in Junior High School Students: Focus on Father's Home Participation and Marital Relationship | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
尾形, 和男
× 尾形, 和男 |
|||||
著者(別言語) | ||||||
Ogata, Kazuo | ||||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は、父親の家庭関与に基づく夫婦関係が子どもの自律的な学習動機づけ形成に及ぼす影響について検討することを目的とした。そのために、334名の大学生が自分の中学時代の家庭の夫婦関係、父親と母親の自律的動機づけ、自律的支援、子どもの動機づけ特性、そして子どもの自律的動機の関連性を調べるために設定された質問紙に回答した。共分散構造分析の結果次のことが明らかにされた。父親の場合には、夫婦関係が良好な場合父親の自律的動機づけが促進され、それが子どもの自律的動機づけを直接高めた。また、父親の自律的動機づけは子どもの動機づけ特性を促進し、それが子どもの自律的動機づけを高めることが確認された。さらに、夫婦関係の良好性は自律性支援を促進し、それが子どもの動機づけ特性そして自律的動機づけを高めることも示された。また、母親の場合は夫婦関係の良好性が母親自身の自律的動機づけを高め、それが自律性支援を介して子ども自律的動機づけを高めることが示された。同様に母親の自律的動機づけは子どもの動機づけ特性を介して子ども自律的動機づけを高めることも示された。さらには、父親の場合と同様に夫婦関係の良好性は自律性支援を促進し、それが子どもの動機づけ特性そして自律的動機づけを高めることも示された。以上のことから、父親の家庭関与に基づく夫婦関係が、中学生の自律的な学習動機づけに影響することが示された。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This research aimed at considering the influence which the marital relationship based on a father's home participation has on a child's autonomous motivation toward study. 334 university students(mean age 19.22 years)completed questionnaires designed to investigate the relation among marital relationships, father's and mother's autonomous motivation to their children's study, autonomous support, children's motivational traits, and children's autonomous motivation toward study in their junior high school days. The data were analyzed using covariance structure analysis to examine the influence of home environment on autonomous motivation and following results were indicated. In the case of father, when marital relationship is good, father's autonomous motivation to children's study affected children's autonomous motivation toward study positively. Also father's autonomous motivation to their children's study affected children's motivational traits, and these traits affected children's autonomous motivation toward study positively. Furthermore marital relationships affected parent's support, they affected children's motivational traits and these traits affected children's autonomous motivation toward study positively. In the case of mother, the good marital relationship promoted autonomy support like a father's case, and it was also shown that it raises a child's motivation traits and autonomous motivation toward study. From the above thing, it was shown that the marital relationship based on a father's home participation influences the autonomous motivation toward study in junior high school students. | |||||
言語 | en | |||||
書誌事項 |
ja : 教科開発学論集 巻 3, p. 1-11, 発行日 2015-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科 共同教科開発学専攻 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-7327 | |||||
書誌情報 | ||||||
教科開発学論集. 2015, 3, p. 1-11. | ||||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1262681X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12912422 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
教育系情報の種別 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||
学校種別 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | STYP:中学校 | |||||
著者別名 | ||||||
オガタ, カズオ | ||||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | text | |||||
言語 | en |