WEKO3
アイテム
小・中学生のもったいない情動特性が環境配慮行動に及ぼす影響
http://hdl.handle.net/10424/5929
http://hdl.handle.net/10424/592992cbbc83-ae71-4cd9-bad2-18b21a842a93
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-03-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小・中学生のもったいない情動特性が環境配慮行動に及ぼす影響 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 環境教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | environmental education | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | もったいない | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mottainai | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 環境配慮行動 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | environmentally conscious behavior | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Influence of Mottainai Emotional Traits on Environmentally Conscious Behavior in Elementary and Junior High School Students | |||||
著者 |
黒川, 雅幸
× 黒川, 雅幸 |
|||||
研究者総覧へのリンク | ||||||
黒川, 雅幸 | ||||||
https://souran.aichi-edu.ac.jp/teachers/5e8a4e8a2eab444a.html | ||||||
著者(別言語) | ||||||
Kurokawa, Masayuki | ||||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The primary aim of this study was to reveal an influence of mottainai emotional traits on environmentally conscious behavior in elementary and junior high school students. From a pilot survey, an original instrument to measure mottainai emotional traits in children was developed. In the main study, participants were 627 fifth- and sixth-year elementary school students and 459 first- and second-year junior high school students who responded to a questionnaire. An analysis of emotional traits related to the concept of mottainai revealed a five-factor solution, based on the differences in prerequisites for occurrence. These factors were "wasting a resource", "not displaying value or worth", "missing a chance to reuse/recycle", "not collecting on an investment", and "wasting money". The factors "wasting a resource", "missing a chance to reuse/recycle", and "not displaying value or worth" positively predicted environmentally conscious behavior. | |||||
書誌事項 |
愛知教育大学研究報告. 教育科学編 巻 64, p. 85-92, 発行日 2015-03-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 愛知教育大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1884-5142 | |||||
書誌情報 | ||||||
愛知教育大学研究報告, 教育科学編. 2015, 64, p. 85-92. | ||||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12466189 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
教育系情報の種別 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||
学校種別 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | STYP:小学校 | |||||
学校種別 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | STYP:中学校 | |||||
著者別名 | ||||||
クロカワ, マサユキ | ||||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | text |