WEKO3
アイテム
若手技術科教員の授業力向上を目指すためのオンラインツールの活用~働き方改革と効率性をふまえた授業づくりをめざして~
http://hdl.handle.net/10424/0002000167
http://hdl.handle.net/10424/0002000167636d8bba-5580-49e8-9015-c95f178ad049
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kengei735863.pdf
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-03-28 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 若手技術科教員の授業力向上を目指すためのオンラインツールの活用~働き方改革と効率性をふまえた授業づくりをめざして~ | |||||||
言語 | ja | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
その他のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | Utilization of Online Tools to Improve the Teaching Skills for Young Technical Teachers: Aiming to Create Classes Based on Work Style Reform and Efficiency | |||||||
言語 | en | |||||||
著者 |
本田, 裕樹
× 本田, 裕樹
× 本多, 満正 |
|||||||
研究者総覧へのリンク | ||||||||
表示名 | 本多 満正 | |||||||
URL | https://souran.aichi-edu.ac.jp/teachers/f5cad1e9af760b92.html | |||||||
著者(別言語) | ||||||||
値 | Honda, Hiroki | |||||||
著者(別言語) | ||||||||
値 | Honda, Mitsumasa | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 教育現場における若手教員へのOJTは重要性を増している。教員の働き方改革が求められる中,OJTについても効率的かつ効果的に進める必要がある。ベテラン教員が培ってきた教材研究や指導方法のコツを具体的に記録したり,オンラインツールであるOneNoteで共有化して相談したりすることで,若手教員が理解を深めることにつながった。さらに,動画や写真を用いたオンライン上の記録をOneNoteにリアルタイムに記録することで,学習者のつぶやきを次の授業につなげる手立てを考える等をして,直後の授業の進め方の工夫ができるようになった。授業後検討する際に,論点が整理されているので,効率良く授業についての助言指導をすることができるようになった。以上のように,そうして目標達成の向上化,及び業務の効率化という大きな成果があり,若手教員の成長につながった。 | |||||||
言語 | ja | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | OJT for young teachers in educational settings is becoming increasingly important. While there is a need to reform the way teachers work, OJT also needs to be promoted efficiently and effectively. By specifically recording the teaching material research and teaching method tips that veteran teachers have cultivated, and by sharing and consulting on the online tool OneNote, young teachers have been able to deepen their understanding. Furthermore, by recording online records using videos and photos in OneNote in real time, you can think of ways to connect learners’ tweets to the next lesson and devise ways to proceed with the lesson immediately after. Became. Since the points to be discussed are organized when reviewing after class, I am now able to provide advice and guidance regarding the class more efficiently. As mentioned above, this has yielded great results in terms of improved goal achievement and improved operational efficiency, leading to the growth of young teachers. | |||||||
言語 | en | |||||||
書誌事項 |
ja : 愛知教育大学研究報告. 芸術・保健体育・家政・技術科学・創作編 巻 73, p. 58-63, 発行日 2024-03-01 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 愛知教育大学 | |||||||
言語 | ja | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||
収録物識別子 | 1884-5150 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12466178 | |||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
著者別名 | ||||||||
値 | ホンダ, ヒロキ | |||||||
著者別名 | ||||||||
値 | ホンダ, ミツマサ | |||||||
資源タイプ | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | text | |||||||
言語 | en |