ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学内発行分)
  2. 教科開発学論集
  3. 第13号

「語り」の持つ主観的な側面について学習するための教材開発 ――『源氏物語』浮舟巻の長大な心内語を取り上げて――

http://hdl.handle.net/10424/0002000501
http://hdl.handle.net/10424/0002000501
46584a60-54a2-4c89-9b94-5b2074ac4c48
名前 / ファイル ライセンス アクション
kaihatsu13107114.pdf kaihatsu13107114.pdf (817.8 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-11-28
タイトル
タイトル 「語り」の持つ主観的な側面について学習するための教材開発 ――『源氏物語』浮舟巻の長大な心内語を取り上げて――
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 古典教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 語り
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 源氏物語
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 現代語訳
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教材開発
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 classical education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 narration
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 The Tale of Genji
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 modern translation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 educational material development
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Developing teaching materials on the subjective aspects of ‘narratives’ by examining the long inner monologue in the Ukifunemaki of ‘The Tale of Genji’
言語 en
著者 諏訪園, 純

× 諏訪園, 純

ja 諏訪園, 純

Search repository
著者(別言語)
SUWAZONO, Jun
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は、「読むこと」の学習指導において、「語り」の持つ主観的な側面、すなわち、「語り」が恣意的で偏向した見方や考え方に基づいているありようを扱うための教材を開発することである。そこで、「語り」のそうした側面を観察しやすい『源氏物語』を取り上げ、長い心内語に語り手の評価や意見が表れている二つの場面の現代語訳を教材化する。その際、日本文学研究と国語科教育の架橋を心掛け、古典から教育的な価値を引き出す。教材としての有用性を確かめるため、中学校 2 年生を対象として、「語り」の持つ主観的な側面に関する解説を行う前後で、本文に関する選択形式の問いに回答させ、その回答に至った理由を記述させた。そして、解説の前後それぞれの記述を比較した。併せて、語り手の語った評価や意見への考えを問い、教材の「問題領域」との対話を促した。その結果、「語り」の持つ主観的な側面についての知識をもとに、教材の中にそれらの具体を見据えている記述が全体の約半数見られた。また、「語り」のありようをふまえることによって浮舟の好ましく思う対象が薫から匂宮へ変わるという読み深めも見られた。加えて、二つの場面をセットで教材化したことや、教材文にどう着目すればよいかを詳しく手引きしたことの有効性を確かめることができた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to develop teaching materials for reading instruction on the subjective aspects of ‘narration,’ that is, how it is based on arbitrary and biased views and ways of thinking. For this purpose, ‘The Tale of Genji’ and its narrative aspects are examined. As teaching materials, I used the modern Japanese translations of two scenes in which the narrator’s evaluations and opinions are expressed via a long inner monologue. In doing so, I aimed to bridge the gap between Japanese literature studies and Japanese language education and to extract educational value from classic literature. To verify the usefulness of these teaching materials, I asked second-year junior high school students to answer multiple-choice questions about the text before and after being explained about the subjective aspects of ‘narration’ and write the reason their answer. I then compared their writing before and after the explanation. The students were also asked about their thoughts on the narrator’s evaluations and opinions, encouraging dialogue regarding any ‘problematic’ with the teaching materials. As a result, about half of the writings focused on the specifics of the teaching materials, based on knowledge of the subjective aspects of ‘narration’. Furthermore, by examining the ‘narration,’ the students improved their understanding of the object of Ukifune’s affection, which shifted from Kaoru to Niounomiya. Finally, I confirmed the effectiveness of using a set of two scenes as teaching materials and providing students with detailed guidance on how to focus on the text.
言語 en
bibliographic_information ja : 教科開発学論集

巻 13, p. 107-114, 発行日 2024-11-01
出版者
出版者 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻(後期3年のみの博士課程)
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2187-7327
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12912422
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
著者別名
スワゾノ, ジュン
item_3_description_27
内容記述タイプ Other
内容記述 text
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-11-28 01:22:33.514662
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3