ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学内発行分)
  2. 教科開発学論集
  3. 第4号

作図ツールGC/html5 を用いた数学的探究における精度・誤差について-インターラクティブな探究に向けて-

http://hdl.handle.net/10424/6634
http://hdl.handle.net/10424/6634
12ef70a7-c822-4921-968d-aedef768d9fb
名前 / ファイル ライセンス アクション
kaihatsu4111121.pdf kaihatsu4111121.pdf (1.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-05-13
タイトル
タイトル 作図ツールGC/html5 を用いた数学的探究における精度・誤差について-インターラクティブな探究に向けて-
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 数学的探究
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 数学教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 作図ツール
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 誤差
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 インターラクティブ
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Dynamic geometry software
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 measurement
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 error
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 accuracy
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 interactive
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 mathematical inquiry
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Error in measurement in the mathematical inquiry using dynamic geometry software GC/html5 ― its influence to the interactive mathematical inquiry ―
言語 en
著者 飯島, 康之

× 飯島, 康之

WEKO 185
e-Rad 30202815
KAKEN - 研究者検索 30202815

ja 飯島, 康之

Search repository
研究者総覧へのリンク
飯島 康之
https://souran.aichi-edu.ac.jp/teachers/1bf4e07fc1a5caa9.html
著者(別言語)
Iijima, Yasuyuki
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 OECD のキーコンピテンシーでは、1-c としてICTのインターラクティブな利用を挙げている。作図ツール(動的幾何ソフト)はインターラクティブな数学用ソフトの代表例であり、そのケーススタディはICT のインターラクティブな利用について考察することに資すると思われる。本稿では、「測定」を利用した作図ツールの利用における誤差や精度に関して分析した。内部での計算は非常に精確ではあるものの、特に表示桁数に合わせた四捨五入による誤差やポインティングデバイスでの位置の選択等による誤差などがあることが明らかになった。そして, それらから生じる問題点を、様々な数学的活動を展開していく必然性として生かしていけることを、具体例を基に明らかにした。またそのような授業で使うためのコンテンツ開発において、表示桁数、表示する数式の種類、点の束縛条件などがコントロール可能な変数となりうることを示した。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 OECD (2005) made the definition and selection of key competencies, in which competency category 1 is “using tool interactively” and competency 1-c is“ the ability to use technology interactively”. But we have not enough consensus about the meaning of“ interactive” in the context of mathematical inquiry. In mathematics education, we have used dynamic geometry software(e.g. cabri, Geometer's SketchPad, Geometric Constructor and GeoGebra etc.), which is also called interactive geometry software because that they have interactive interface and that the mathematical inquiry using them is interactive. To clarify the meaning of“ interactive”, we focused on the mathematical inquiry using dynamic geometry software GC/html5, especially using the function of measurement. The accuracy of the measurement in GC/html5 is 16 digits, but it show measurements rounded off with two decimal places. (we can change the decimal place for rounding.) So, we observe measurement with error by this rounding. And if we deform general figure to the special case to inquiry the functional relations in figure, there is some error in the measurement because the special case is not so accurate. With these error in measurement, we find some problems. We think about the choices to overcome this problem, and decision making. We do something mathematically (change the decimal place for rounding, add some geometrical objects, represent data in table and graph to find some relation, try to proof the relation etc.) and observe the result with it. We think that this process is interactive and important for mathematics education. In this paper, some concrete examples are described.
言語 en
書誌事項 ja : 教科開発学論集

巻 4, p. 111-121, 発行日 2016-03-31
出版者
出版者 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科 共同教科開発学専攻
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-7327
書誌情報
教科開発学論集. 2016, 4, p. 111-121.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1262681X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12912422
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
教育系情報の種別
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
教科・領域
言語 ja
主題Scheme Other
主題 SSUB:数学
著者別名
イイジマ, ヤスユキ
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 text
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:02:06.662871
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3