ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学内発行分)
  2. 教科開発学論集
  3. 第5号

保健教育の評価を目的とした健康情報判断力テストの開発

http://hdl.handle.net/10424/00007280
http://hdl.handle.net/10424/00007280
4e7a7db5-9cb4-4fbe-930f-e3f677c9e7e8
名前 / ファイル ライセンス アクション
kaihatsu5111.pdf kaihatsu5111.pdf (785.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-07-18
タイトル
タイトル 保健教育の評価を目的とした健康情報判断力テストの開発
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 健康リテラシー
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 健康情報リテラシー
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 批判的思考
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 意思決定
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Healthy literacy
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Health information literacy
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Critical thinking
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Decision making
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Development of Health Information Judgment Test Aiming at Evaluation of Health Education in School
言語 en
著者 古田, 真司

× 古田, 真司

WEKO 83
e-Rad 90211531
KAKEN - 研究者検索 90211531

ja 古田, 真司

Search repository
國島, 花恵

× 國島, 花恵

WEKO 37023

ja 國島, 花恵

Search repository
原, 郁水

× 原, 郁水

WEKO 1358

ja 原, 郁水

Search repository
森, 慶恵

× 森, 慶恵

WEKO 3735

ja 森, 慶恵

Search repository
著者(別言語)
Furuta, Masashi
著者(別言語)
Kunishima, Hanae
著者(別言語)
Hara, Ikumi
著者(別言語)
Mori, Yoshie
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では、健康情報に対する批判的リテラシーの概念を取り入れた、日本国内の主に中高生~大学生で実施可能なレベルの「健康情報判断力テスト」の開発を試みた。既に我々が実施済の健康情報に関する「批判的思考力テスト」をベースにして、問題数を30問に増やしたテストを大学生350名に実施した。さらに、質問項目1つずつに項目分析を行い、繰り返し実施が可能なテストとして実施可能かどうかの検討を行った。結果の概要を以下に示す。1. 「健康情報判断力テスト」と「批判的思考力テスト」(久原ら1983)から選んだ8問のテストの正解数とは有意な正の相関(r=0.219)を示した。また、対象者のうち、医療・保健関連の情報に関心が高い養護教諭養成課程の学生のテスト結果が、他の学生に比べて有意に高かった。これらの結果は概ね、今回作成したテストの妥当性を示すものである。2. 項目分析の結果から、医療分野のグラフや数値を読み取る問題でのG(good)-P(poor)判別率が低いことが明らかとなった。これらの項目は、学生が学校であまり講義を受けていない種類の問題であったと考えられる。しかし、これらの項目は「健康情報判断力テスト」に不可欠な要素であるので、テストから除外することはできいないことを考察で論じた。3. 「健康情報判断力テスト」(30問)から10問ずつを選んで簡易版の「判断力テスト」を実施した場合のシミュレーションの結果、今回の項目分析による判別率が低い質問を外せば、繰り返し利用できる、ある程度の内部一貫性があるテストを作ることが可能であることが明らかとなった。今回作成した「健康情報判断力テスト」を利用することで、今後あらたな保健教育が展開できるかどうかについては、さらに実証的に検討する必要がある。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this study, we tried development of the “health information judgment test ” based on the concept of the critical literacy regarding the health information for the junior and senior high school students and college students. This test was created based on the test of critical thinking ability regarding the health information which we carried out in the past. 350 college students took the test which consisted of 30question items. Furthermore, item analysis was conducted to verify whether we could use this test repeatedly. The results are shown below. 1. “Health information judgment test” and a “test for assessing critical thinking ability”(Kuhara et.al 1983) showed significant positive correlation (r = 0.219). Moreover, the test result of the students of school nurse training course was significantly higher than other students. These results proved that the test in this study has validity. 2. Item analysis showed that the G(good)-P(poor) discrimination rate of questions regarding graph or numerical value is low. It seemed that this result was brought because the student seldom received the lecture about these questions. However, since these questions were elements indispensable to “health information judgment test”, these were not able to be excepted from the test. 3. The simulation by the simple version “judgment test” which chose 10 questions from “health information judgment test” (30 questions) was performed. As a result, it became clear that it is possible to make the test which can use repeatedly and has internal consistency. We will develop new health education from now on by using the “health information judgment test” created this time.
言語 en
書誌事項 ja : 教科開発学論集

巻 5, p. 1-11, 発行日 2017-03-31
出版者
出版者 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻(後期3年博士課程)
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-7327
書誌情報
教科開発学論集. 2017, 5, p. 1-11.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1262681X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12912422
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
教育系情報の種別
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
著者別名
フルタ, マサシ
著者別名
クニシマ, ハナエ
著者別名
ハラ, イクミ
著者別名
モリ, ヨシエ
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 text
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 15:49:35.639100
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

古田, 真司, 國島, 花恵, 原, 郁水, 森, 慶恵, 2017, 保健教育の評価を目的とした健康情報判断力テストの開発: 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻(後期3年博士課程), 1–11 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3