ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学外発行分)
  2. 国内雑誌

保育者の子ども理解を促す造形的イメージワークの有用性と今後の課題

http://hdl.handle.net/10424/00007300
http://hdl.handle.net/10424/00007300
6d9a0bc4-b461-4381-9cc7-1e62c6c3e824
名前 / ファイル ライセンス アクション
hayashim002.pdf hayashim002.pdf (422.2 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2017-07-31
タイトル
タイトル 保育者の子ども理解を促す造形的イメージワークの有用性と今後の課題
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 保育者の資質
キーワード
主題Scheme Other
主題 子ども理解
キーワード
主題Scheme Other
主題 造形的イメージワーク
キーワード
主題Scheme Other
主題 自他理解
キーワード
主題Scheme Other
主題 リカレント教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 Qualities of childcare professionals
キーワード
主題Scheme Other
主題 Understanding of children
キーワード
主題Scheme Other
主題 Figurative image work
キーワード
主題Scheme Other
主題 Understanding of oneself and others
キーワード
主題Scheme Other
主題 Recurrent education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
その他のタイトル
その他のタイトル The Usefulness of Figurative Image Work to Promote the Understanding of Children for Childcare Professionals and the Challenges that Lie Ahead
著者 林, 牧子

× 林, 牧子

林, 牧子

Search repository
髙橋, 敏之

× 髙橋, 敏之

髙橋, 敏之

Search repository
研究者総覧へのリンク
林, 牧子
https://souran.aichi-edu.ac.jp/teachers/944ebfdaef6af43d.html
著者(別言語)
著者(別言語) Hayashi, Makiko
著者(別言語)
著者(別言語) Takahashi, Toshiyuki
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論は,コラージュとフィンガーペインティングを主な活動内容とする造形的イメージワークが,子ども理解を促す機能を有する可能性を示唆し,本ワークを保育者に対するリカレント教育として実施する意義と課題について論じることを目的としている。コラージュとフィンガーペインティングは,共に芸術表現として発生し,芸術療法としても応用されている特徴を持つ造形表現の技法であるが,教育現場においても自他理解を深化させるなどの機能と効果が確認されている。そこでこれらの技法を組み合わせ,個人と集団で連続的に実施する造形的イメージワークとして構成した。参加者は,制作過程で生じる心的変容の客観化によって感情状態に対する気付きを得ていることが明らかになっているが,今後は,それらの感情経験が子ども理解を促す過程を明確にし,造形的イメージワークの有用性を提示することが課題である。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper suggests the possibility that figurative image work, with the primary activities being collage and finger painting, has the function of promoting the understanding of children and its objective is to discuss the significance and challenges of practicing this work as recurrent education for childcare professionals. Collage and finger painting have together emerged as artistic expressions and are formative expression techniques with certain characteristics that are being applied as art therapy. In addition, their function and effects of deepening the understanding of oneself and others have been confirmed in the education field. Hence, these techniques were combined to compose figurative image work that was continuously implemented among individuals and groups. As a result, it became evident that the participants gained awareness of emotional states through the objectification of the psychological transformations that occurred during the production process. However, going forward a challenge will be clarifying the process by which these emotional experiences promote the understanding of children and showing the usefulness of figurative image work.
書誌事項 美術教育学研究

巻 48, 号 1, p. 329-336, 発行日 2016-03-31
出版者
出版者 大学美術教育学会
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2433-2038
書誌情報
美術教育学研究. 2016, 48(1), p. 329-336.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10521007
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
関係URI
識別子タイプ DOI
関連識別子 http://doi.org/10.19008/uaesj.48.329
関連名称 http://doi.org/10.19008/uaesj.48.329
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 info:doi/10.19008/uaesj.48.329
教育系情報の種別
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
学校種別
主題Scheme Other
主題 STYP:保育所
学校種別
主題Scheme Other
主題 STYP:幼稚園
著者別名
著者別名 ハヤシ, マキコ
著者別名
著者別名 タカハシ, トシユキ
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 text
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:33:42.198568
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3