ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学内発行分)
  2. 教科開発学論集
  3. 第6号

帰納的句動詞学習の設計-認知言語学的知見に基づいたアクティブラーニング型授業への試み-

http://hdl.handle.net/10424/00007827
http://hdl.handle.net/10424/00007827
a63ed15c-c15c-4c93-8bf0-12165782eefd
名前 / ファイル ライセンス アクション
kaihatsu65975.pdf kaihatsu65975.pdf (5.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-06-28
タイトル
タイトル 帰納的句動詞学習の設計-認知言語学的知見に基づいたアクティブラーニング型授業への試み-
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 アクティブラーニング型授業
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 帰納法
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 句動詞
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ジグソー法
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 認知言語学
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 active-learning-based instruction
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 cognitive linguistics
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 inductive approach
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 jigsaw method
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 phrasal verbs
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル A Design for Inductive Phrasal Verb Learning: Applying Active-learning-based Instruction with Cognitive Linguistics
言語 en
著者 中川, 右也

× 中川, 右也

WEKO 73945
e-Rad 10551161
KAKEN - 研究者検索 10551161

ja 中川, 右也

Search repository
著者(別言語)
Nakagawa, Yuya
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、近年の教育現場におけるアクティブラーニング型授業に応じた、帰納的句動詞学習法を提案するものである。句動詞習得は、動詞と不変化詞の部分の総和から、句動詞全体の意味が予想できないというゲシュタルト性により困難を伴うこともあるが、理論言語学の1 つ、認知言語学の知見を応用し、概念メタファという意味の有縁性に着目することによって、納得しながら定着が図れる学習法を試みる。語彙習得においては、教師主導型の演繹的学習が多い中、帰納的句動詞学習へと転換できるよう、ジグソー法を援用した学習法を設計し、その有用性について先行研究と調査結果の考察を交えながら示す。本研究は、認知言語学と第二言語習得の観点からの外国語教授法とを統合した教科学と、学習科学や心理学などを融合し、新たな視点を持った教科開発学という研究分野の構築を目指すものである。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The present study aims at proposing an inductive phrasal verbs learning pedagogy in response to a recent educational policy, in which teachers are engaged in a dynamic exploration of the instructions surrounding active learning. The major learning problem with phrasal verbs, often referred to as multi-word verbs or verb + particle constructions, is notoriously the semantic gestalt (by metaphors in the conceptual system) that disables their overall meaning, which in turn prevents predictions of meanings from the constituent parts consisting of verbs and particles. However, the insights of cognitive linguistics can account for the reason why phrasal verbs behave in such a manner. By using theoretical rationales for the meaning of phrasal verbs, learners of English come to formulate and grasp the image of each phrasal verb, which brings them to a better understanding of its meaning. In the field of vocabulary learning research, there have been comparatively few reports focusing on inductive approaches to phrasal verb learning, if any. This paper provides a design for enhancing phrasal verb learning; applying a jigsaw method in order to shift deductive approaches, such as teacher-guided instruction, to inductive approaches. Thereafter, a discussion is conducted concerning the benefits of inductive phrasal verb learning, based on the previous studies and the significantly positive effects shown from the survey. Additionally, this research attempts to contribute to the establishment of studies around “Subject Development”, integrating “Subject Studies” from the stance of second language acquisition and cognitive linguistics theory with “Education Environmentology” from the point of learning sciences and psychology.
言語 en
書誌事項 ja : 教科開発学論集

巻 6, p. 59-75, 発行日 2018-03-31
出版者
出版者 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻(後期3年博士課程)
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-7327
書誌情報
教科開発学論集. 2018, 6, p. 59-75.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1262681X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12912422
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
著者別名
ナカガワ, ユウヤ
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 text
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 17:09:47.425073
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3