ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学内発行分)
  2. 教科開発学論集
  3. 第8号

Methods for Teaching Light Wavelength Dependencies on Seed Germination and Seedling Elongation Applicable for High School Experimental Class in Developing Countries

http://hdl.handle.net/10424/00008701
http://hdl.handle.net/10424/00008701
806540c5-176e-4bad-96d3-0e48dee7b693
名前 / ファイル ライセンス アクション
kaihatsu8105115.pdf kaihatsu8105115.pdf (902.1 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_02(1)
公開日 2020-03-26
タイトル
タイトル Methods for Teaching Light Wavelength Dependencies on Seed Germination and Seedling Elongation Applicable for High School Experimental Class in Developing Countries
言語 en
言語
言語 eng
キーワード
主題Scheme Other
主題 LED experimental box
キーワード
主題Scheme Other
主題 seed germination
キーワード
主題Scheme Other
主題 seedling elongation
キーワード
主題Scheme Other
主題 experimental class
キーワード
主題Scheme Other
主題 high school education
キーワード
主題Scheme Other
主題 LED実験ボックス
キーワード
主題Scheme Other
主題 種子発芽
キーワード
主題Scheme Other
主題 苗の伸長
キーワード
主題Scheme Other
主題 実験授業
キーワード
主題Scheme Other
主題 高等学校教育
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル 発展途上国の高等学校の実験授業に適応可能な種子発芽と苗の伸長に対する光の波長依存性を教える方法
著者 Chansean, Mam

× Chansean, Mam

Chansean, Mam

Search repository
Noda, Youhei

× Noda, Youhei

Noda, Youhei

Search repository
Funai, Hiroyoshi

× Funai, Hiroyoshi

Funai, Hiroyoshi

Search repository
Iwayama, Tsutomu

× Iwayama, Tsutomu

Iwayama, Tsutomu

Search repository
Kato, Juntaro

× Kato, Juntaro

Kato, Juntaro

Search repository
研究者総覧へのリンク
岩山, 勉
https://souran.aichi-edu.ac.jp/person/1c383cd30b7c298ab50293adfecb7b18ja.html
研究者総覧へのリンク
加藤, 淳太郎
https://souran.aichi-edu.ac.jp/person/3295c76acbf4caaed33c36b1b5fc2cb1ja.html
著者(別言語)
チャンセン, マム
著者(別言語)
野田, 陽平
著者(別言語)
船井, 裕由
著者(別言語)
岩山, 勉
著者(別言語)
加藤, 淳太郎
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Simple teaching methods to teach science experiments were considered in order to raise the quality of science education in developing countries. Students tend to prefer experimental classes than textbook-based classes. However, developing countries do not have enough budget to purchase experimental equipment for high school, so science experimental classes seem not to become practice in those countries. In this study, we introduced a teaching method of light wavelength dependencies on seed germination and seedling elongation by using simple LED experiment boxes that teachers can produce by themselves. The appropriate experimental methods and crop cultivars were selected for high school experiments. The concept of seed germination regulated by phytochrome under the effect of red and far-red wavelength, and the suppression of seedling elongation by blue wavelength were described in the biology textbooks in Japan. However, developing countries such as Cambodia did not integrate these concepts in school curriculum yet. School curriculum reform in developing countries is generally done by referring to the curriculum of developed country. Therefore, the concept of light dependencies on seed germination and seedling elongation might be integrated in biology curriculum of developing country in the future. Through the result of pilot experimental classes by using the simple LED-attached experimental boxes, students could understand the effect of light wavelength on seed germination and seedling elongation which were described in Japanese textbooks and other articles.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 発展途上国の理科教育の質を高めるために、実験の授業における簡便な教育方法について検討した。生徒は、教科書を中心とした授業よりも実験を実施する授業を好む傾向が見られるが、カンボジアを含む発展途上国では、高等学校において予算的な制約から十分な実験装置を購入できず、理科の教育方法として実験を行うことが極めて困難である。本研究では、教師が自分自身で作製可能な簡易なLED付き実験ボックスを用いる種子発芽と苗の伸長に対する光の波長依存性に関する教育方法を提案する。本研究では、高等学校で実験を行うために適した実験条件および品種の選択を行った。赤色および遠赤色波長の影響下でフィトクロムによる種子発芽の調節、および青色波長による苗の伸長抑制は、日本の高等学校の生物学の教科書には記載されているが、カンボジアなどの発展途上国の教科書にはこれらの内容の記載は含まれていない。発展途上国の高等学校のカリキュラム改革は、一般的に先進国のカリキュラムを参照することにより行われる。したがって、種子の発芽と苗の伸長に対する光の波長依存性の内容は、将来的に発展途上国の生物学カリキュラムに含まれてくる可能性が高い。簡易なLED付き実験ボックスを使用した授業実践の結果により、生徒が日本の教科書などに記載されている種子の発芽と苗の伸長に対する光の波長依存性を理解するために、このボックスは有効であることが明らかになった。
書誌事項 教科開発学論集

巻 8, p. 105-115, 発行日 2020-03-31
出版者
出版者 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻(後期3年博士課程)
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-7327
書誌情報
教科開発学論集. 2020, 8, p. 105-115.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1262681X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
教育系情報の種別
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
著者別名
ノダ, ヨウヘイ
著者別名
フナイ, ヒロヨシ
著者別名
イワヤマ, ツトム
著者別名
カトウ, ジュンタロウ
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 text
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:46:49.682453
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3