WEKO3
アイテム
高等学校の音楽教師の歌唱指導に関する調査研究
http://hdl.handle.net/10424/00009026
http://hdl.handle.net/10424/0000902641444099-a3ca-4e1b-8dee-60aa95e49ed9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kaihatsu9111119.pdf (989.1 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 高等学校の音楽教師の歌唱指導に関する調査研究 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 質問紙調査 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 高等学校 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 音楽教師 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 歌唱指導 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Questionnaire survey | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | High school | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Music teacher | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Singing instruction | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Research on Singing Instruction of High School Music Teachers | |||||
著者 |
澤田, 育子
× 澤田, 育子 |
|||||
著者(別言語) | ||||||
値 | Sawada, Ikuko | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は、公立・私立高等学校(定時制・通信制を含む)の音楽教師に対し質問紙調査を行い、高等学校における歌唱指導の問題点を探り、有効な指導法につながる手がかりを見つけることを目的とした。 本調査の結果、大学や個人レッスンで学んだ体験のみが歌唱指導の根拠としている教師が多かった。また、声楽専攻の教師とその他の教師とでは、具体的な指導法に違いがあることも示された。 教師の属性と発声法の関係について分析した結果、20・30代の教師は独唱で母音の響きを重視して指導していないこと、声楽専攻の教師は合唱で声量を上げる発声法は重視していないことが示され、年代や専攻の違いによる指導法の差異があることが示された。さらに、レッスン歴が短い教師は独唱で共鳴腔を重視することや、参考文献・指導有りの教師は合唱で共鳴腔を重視していることが示され、独唱・合唱初心者への指導に共鳴腔を意識させることが効果的で、しかも声楽専門でなくても成果がある指導法であることも示唆された。 今後は、「母音の響き」と「共鳴腔の意識」を手がかりとした歌唱指導法の検討とそれを実証していく実験研究が必要であろうと考える。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study conducts a questionnaire survey of music teachers in public and private high schools (including part-time and correspondence systems), explores problems in singing instruction in high schools, and examines data for clues that lead to effective instruction methods. The results of the survey revealed that many teachers used only the techniques learned in college and private lessons as the basis for singing instruction. It was also shown that there are differences in specific teaching methods between vocal major teachers and other teachers. As a result of analyzing the relationship between teacher attributes and vocalization methods, teachers in their 20s and 30s do not teach by emphasizing the sound of vowels, and vocal major teachers do not emphasize the vocalization method of raising the volume when using choral activities. Moreover, there were differences in teaching methods due to differences in age and subject major. Furthermore, it was shown that teachers with little lesson history emphasize the awareness of resonance cavities by solo singing, and teachers with references and guidances emphasize the resonance cavities by chorus. Additionally, the awareness of resonance cavities is used for teaching solo and chorus beginners. The results suggest that it is effective to make teachers aware of this, and that it is a teaching method that produces results even if they are not specialized in vocal major. From now on, I think it will be necessary to study singing teaching methods based on “the sound of vowels” and “the awareness of resonance cavities”, and experimental research to prove them. | |||||
書誌事項 |
教科開発学論集 巻 9, p. 111-119, 発行日 2021-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻(後期3年博士課程) | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-7327 | |||||
書誌情報 | ||||||
値 | 教科開発学論集. 2021, 9, p. 111-119. | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1262681X | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
教育系情報の種別 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||
学校種別 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | STYP:高等学校 | |||||
教科・領域 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | SSUB:音楽 | |||||
著者別名 | ||||||
値 | サワダ, イクコ | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | text |