WEKO3
アイテム
作図ツールGC/html5 のマルチタッチ機能を生かした数学的探究と授業の実際について
http://hdl.handle.net/10424/5520
http://hdl.handle.net/10424/55200f580af1-b04e-4850-ac0b-ad3e2697e1dc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kaihatsu28594.pdf (1.7 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-05-02 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 作図ツールGC/html5 のマルチタッチ機能を生かした数学的探究と授業の実際について | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 数学的探究 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mathematical inquiry | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 数学教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | マルチタッチ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | multi-touch | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 動的幾何 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Dynamic geometry software | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Mathematical inquiry and classroom activity using multi-touch function of dynamic geometry software GC/html5 | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
飯島, 康之
× 飯島, 康之 |
|||||
研究者総覧へのリンク | ||||||
表示名 | 飯島 康之 | |||||
URL | https://souran.aichi-edu.ac.jp/teachers/1bf4e07fc1a5caa9.html | |||||
著者(別言語) | ||||||
値 | Iijima, Yasuyuki | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 筆者が開発した作図ツールGC/html5 で実装しているマルチタッチは、iPad 上のSafari などでの標準的なピンチ操作を禁止する代わりに、複数の点を動かすことなどを実現している。図形を動かして調べる数学的探究の中で、作りたい種類の四角形そのものを意識化して複数の点を動かしたり、表現したい図の動きを指の動きで補完的に表現することで概略的な理解をしたり、図形の中の関係を保つ動かし方を意識化することで数学的な問題も生み出せることを例示した。また、Varignon の問題と2円と2直線の交点でできる2種類の四角形の関係の問題に関する授業実践を例示し、複数の点を動かすことは生徒にとって適切であると同時に、指タッチはグループ活動の中での協同作業に適していたことや、特にVarignon の問題では、動かし方と図形の性質に関する議論がグループの中で活発に行われたことを例示した。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The author have developed one of the dynamic geometry software GC/html5 since 2010, which can be used with multi-touch control. The standard gestures including pinch, which are used under the browser Safari for iOS, sometimes disturb the user's mathematical inquiry. Under GC/html5, they are prohibited, and user can move some points of figure simultaneously. Following activities can be identified by moving point simultaneously with multi-touch; (1) we can deform figure to the supposed state quickly (e.g. from rectangle to rhombus), (2) to understand and inquire the problem in which some points move under some conditions, we can use the general figure to move their point with multi-touch, and (3) we can discuss about how to move points of figure, in order to maintain some conditions about the figure, and in some case, we can find out new mathematical problems. As the typical examples, we discuss about the Varignon’s Problem (ABCD is a quadrilateral and E,F,G,H are the midpoints of AB,BC,CD,DA respectively. Inquire the relation of ABCD and EFGH.) and the problem about how to move two points of quadrilateral keeping the class of original figure (parallelogram, rectangle, rhombus, kite and isosceles trapezoid). And, in this paper, we report the outline of two classroom activities and analyze them. One is about the Varignon’s problem including the problem about how to move two points of ABCD to maintain the EFGH square. The other is about the relation of two quadrilaterals which are formed by the intersection s of two circles and two lines. | |||||
言語 | en | |||||
書誌事項 |
ja : 教科開発学論集 巻 2, p. 85-94, 発行日 2014-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科 共同教科開発学専攻 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-7327 | |||||
書誌情報 | ||||||
値 | 教科開発学論集. 2014, 2, p. 85-94. | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1262681X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12912422 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
教育系情報の種別 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||
教科・領域 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | SSUB:数学 | |||||
著者別名 | ||||||
値 | イイジマ, ヤスユキ | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | text | |||||
言語 | en |