ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学内発行分)
  2. 教科開発学論集
  3. 第2号

米国における専門職学位Ed.D.をめぐる議論の検討

http://hdl.handle.net/10424/5588
http://hdl.handle.net/10424/5588
402a4577-3aec-4767-959c-7ab5a3fb6785
名前 / ファイル ライセンス アクション
kaihatsu2149157.pdf kaihatsu2149157.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-05-22
タイトル
タイトル 米国における専門職学位Ed.D.をめぐる議論の検討
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Ed.D.
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 専門職学位
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 professional practical degree
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 大学院改革
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Carnegie Project on the Education Doctorate (CPED)
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Signature pedagogy
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル An examination of the Doctor of Education( Ed.D.) as a professional practice degree
言語 en
著者 黒田, 友紀

× 黒田, 友紀

WEKO 570
e-Rad 60631851
KAKEN - 研究者検索 60631851

ja 黒田, 友紀

Search repository
著者(別言語)
Kuroda, Yuki
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿では、米国における大学院改革、とりわけ専門職学位であるEd.D.をめぐる状況や現在の動向を確認し、これまで何が課題とされ、どのように課題を克服しているのかを検討する。米国では、1920年にハーバード大学において初めてEd.D.が授与されており、博士号授与者のうちの一定数をEd.D.が占めている。しかしながら、日本ではEd.D.自体の認知度が低く、日本においてEd.D.の研究があまりなされているとは言えない。そこで、米国においても論争的であるEd.D.についてPh.D.と比較しながらその特徴を描き、米国のEd.D.が職業、すなわち学校教育行政者や教育関係者などと結びついている専門職学位であることを確認した。また、全米科学基金(National Science Foundation)の統計資料から、現在、Ph.D.授与者が増加し、Ed.D.授与者が減少しつつあり、そのなかでも教育行政領域が激減している事実を提示した。次に、「Ph.D.-lite」、「二流Ph.D.」として批判にさらされてきたEd.D.について、Carnegie Project on the Education Doctorate(CPED)がEd.D.改革を行っていることを取り上げた。なかでも、Shulman, LeeがEd.D.の再設計において、CPEDをリードし、「学問的に考える実践者(scholarly practitioner)」、「固有のペダゴジー(signature pedagogy)」、「実践としての探究(inquiry as practice)、「実践の演習(laboratory of practice)」、「実践のなかの学位論文(dissertation in practice)」などの核となる概念を提示し、Ed.D.改革が、米国で現在進行していることを示した。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this paper, I examine the reform of graduate schools of education and that of professional degrees, especially the Doctor of Education (Ed.D.), into professional practice doctorates in the United States. And I consider certain issues with the Ed.D., namely, the differences and criticisms. In the United States, the Ed.D. was awarded for the first time at Harvard University in 1920. Today, many students enroll in the Ed.D. program and recipients of the Ed.D. occupy a certain number of doctorate recipients. In Japan, however, the Ed.D. is not well known, and few studies of the Ed.D. itself have been conducted. First, I explain the characteristics of the Ed.D., comparing it with the Ph.D., and show that the Ed.D. is a professional degree connected to a profession, to practical work. According to the National Science Foundation, the number of recipients of the Ph.D. is increasing but that of the Ed.D. was falling rapidly in 2010. Next, I address the issues with the Ed.D. The Ed.D. has been criticized for being a 'Ph.D.-lite' and a 'lowend Ph. D'. Recently, the Carnegie Project on the Education Doctorate (CPED) tackled the reform of the Ed.D. program. Lee Shulman, who was the former president of Carnegie, played a crucial role in this project. He proposed a new degree, the Professional Practice Doctorate, and led the CPED project. A Phase-1 member of the CPED project, he defined a new Ed.D. and re-designed the Ed.D. program. I explain how Shulman also gave new meaning to and introduced concepts in the Ed.D. program, such as 'scholarly practitioner', 'signature pedagogy', 'inquiry as practice', 'laboratory of practice' and 'dissertation in practice', all of which are based on teaching/educational practice.
言語 en
書誌事項 ja : 教科開発学論集

巻 2, p. 149-157, 発行日 2014-03-31
出版者
出版者 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科 共同教科開発学専攻
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-7327
書誌情報
教科開発学論集. 2014, 2, p. 149-157.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1262681X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12912422
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
教育系情報の種別
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
学校種別
言語 ja
主題Scheme Other
主題 STYP:大学
著者別名
クロダ, ユキ
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 text
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 18:06:33.443848
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3