WEKO3
アイテム
ICTを活用した小学校英語教育 ― スカイプを使用した事例研究を基に ―
http://hdl.handle.net/10424/00007550
http://hdl.handle.net/10424/000075501fdb72b0-e8b6-41fc-a1b0-fd2d1a61d3e0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kenjin6712131.pdf (657.6 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-03-19 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ICTを活用した小学校英語教育 ― スカイプを使用した事例研究を基に ― | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Elementary School | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | English Education | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学校 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 英語教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ICT | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | English Education for Children Using ICT — A Case Study of Using of the Skype — | |||||
著者 |
高橋, 美由紀
× 高橋, 美由紀× 大野, 直子× 松田, 孝 |
|||||
著者(別言語) | ||||||
値 | Takahashi, Miyuki | |||||
著者(別言語) | ||||||
値 | Ohno, Naoko | |||||
著者(別言語) | ||||||
値 | Matsuda, Takashi | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This article discusses effective practice in applying ICT to elementary school English education programs. Firstly, it briefly reviews the compatibility of ICT with the theoretical background of English education and the education policy of the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology. The article then discusses the implementation of an ICT-supported English education program at ‘A’ elementary school in Japan. For example, it discusses the measures taken by the school to establish an ICT- and student-friendly English learning environment with the installation of Wi-Fi, the utilization of ‘Skype’, the ALT program and the introduction of one-to-one tablet usage for students. A full account of the educational practices and content of classes is given. Finally, observation reports of lessons are discussed and evaluated along with the TOEFL Primary® results of the learners. The study concludes that ICT-supported English education through the utilization of assistive and adaptive technologies such as Skype and tablets is an excellent way forward for elementary school English education. | |||||
書誌事項 |
愛知教育大学研究報告. 人文・社会科学編 巻 67, 号 1, p. 21-31, 発行日 2018-03-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 愛知教育大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1884-5177 | |||||
書誌情報 | ||||||
値 | 愛知教育大学研究報告. 人文・社会科学編. 2018, 67(1), p. 21-31. | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12466134 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
教育系情報の種別 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ETYP:教育実践 | |||||
学校種別 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | STYP:小学校 | |||||
教科・領域 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | SSUB:英語 | |||||
著者別名 | ||||||
値 | タカハシ, ミユキ | |||||
著者別名 | ||||||
値 | オオノ, ナオコ | |||||
著者別名 | ||||||
値 | マツダ, タカシ | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | text |