ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学外発行分)
  2. 国内雑誌

教師との関係の形成・維持に対する動機づけと教師への援助要請の関連

http://hdl.handle.net/10424/00008489
http://hdl.handle.net/10424/00008489
923cccb7-dfc2-47e9-99df-9eb605b28636
名前 / ファイル ライセンス アクション
nakaid003.pdf nakaid003.pdf (961.9 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2019-10-11
タイトル
タイトル 教師との関係の形成・維持に対する動機づけと教師への援助要請の関連
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師
キーワード
主題Scheme Other
主題 動機づけ
キーワード
主題Scheme Other
主題 援助要請
キーワード
主題Scheme Other
主題 相談行動
キーワード
主題Scheme Other
主題 中学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 motivation
キーワード
主題Scheme Other
主題 help-seeking
キーワード
主題Scheme Other
主題 consulting behavior
キーワード
主題Scheme Other
主題 junior high school teachers
キーワード
主題Scheme Other
主題 junior high school students
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
その他のタイトル
その他のタイトル Motivation Toward Formation and Maintenance of Relationships With Teachers and Seeking Help From Teachers
著者 中井, 大介

× 中井, 大介

中井, 大介

Search repository
著者(別言語)
著者(別言語) Nakai, Daisuke
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,教師との関係の形成・維持に対する動機づけと,教師への援助要請場面における利益とコストの予期,および相談行動との関連を検討した。中学生288名を対象に質問紙調査を実施した。第一に,担任教師と関係の形成・維持に対する動機づけが担任教師に対する相談行動の利益・コストの予期を媒介し,担任教師に対する相談行動に及ぼす影響を性別に検討した。その結果,(a)「内的調整」「同一化」といった自律的動機づけが主に相談実行の利益の予期と正の関連,「取り入れ」「外的調整」といった統制的動機づけが主に相談実行のコストの予期と正の関連を示すこと,(b)その関連の様相は性別によって異なること,(c)主に自律的動機づけである「内的調整」が相談行動と正の関連,相談回避の利益の予期である「問題の抱え込み」が相談行動と負の関連を示すことが明らかになった。(d)また,動機づけで調査対象者を類型化した結果,すべての動機づけが高い「高動機型」は,他の類型に比べ相談実行の利益の予期が高い傾向にあるだけでなく,相談実行のコストの予期も高い傾向にある中で,より相談行動の得点が高いなど,類型によって援助要請の特徴が異なる可能性が示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purposes of the present study were to examine correlates of junior high school students' motivation toward formation of relationships with their teachers, maintenance of those relationships, expected costs and benefits of such consultation, and consulting behavior. Junior high school students (N = 288) completed questionnaires. The results were as follows: (a) The students who had high scores on autonomous motivation reported having benefitted from consulting with their teachers. (b) The students who had high scores on controlled motivation reported that consulting with their teachers had costs. (c) The correlations differed according to the students' gender, (d) A high level of help-seeking behavior was related to a high level of intrinsic regulation and a high level of perceived benefit of avoiding consulting with their teachers. (e) The students who had high scores on all measures of motivation toward formation and maintenance of relationships with their teachers had a high level of perceived cost of consulting with their teachers, and a high level of perceived benefit from consulting as well as a high level of helpseeking behavior.
書誌事項 教育心理学研究

巻 66, 号 4, p. 263-275, 発行日 2018
出版者
出版者 日本教育心理学会
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0021-5015
書誌情報
教育心理学研究. 2018, 66(4), p. 263-275.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00345837
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
教育系情報の種別
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
学校種別
主題Scheme Other
主題 STYP:中学校
著者別名
著者別名 ナカイ, ダイスケ
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 text
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 15:03:44.932784
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3