ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学内発行分)
  2. 教科開発学論集
  3. 第10号

資質能力の視点から見た,防災教育実践研究の動向-東日本大震災以降の防災教育の授業実践論文を中心に-

http://hdl.handle.net/10424/00009517
http://hdl.handle.net/10424/00009517
86259290-8e6d-403a-a3c1-02ca0937b4ef
名前 / ファイル ライセンス アクション
kaihatsu10114.pdf kaihatsu10114.pdf (894.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-04-26
タイトル
タイトル 資質能力の視点から見た,防災教育実践研究の動向-東日本大震災以降の防災教育の授業実践論文を中心に-
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 防災教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 資質・能力
キーワード
主題Scheme Other
主題 防災行動の規定因
キーワード
主題Scheme Other
主題 同心円モデル
キーワード
主題Scheme Other
主題 Disaster Prevention Education
キーワード
主題Scheme Other
主題 Competency
キーワード
主題Scheme Other
主題 Factors Affecting Evacuation Behavior
キーワード
主題Scheme Other
主題 the Concentric Circle Model
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Trend of Research on Disaster Prevention Education from The View Point of Competency : After The Great East Japan Earthquake
著者 望月, 大

× 望月, 大

WEKO 75586

望月, 大

Search repository
村越, 真

× 村越, 真

WEKO 551
e-Rad 30210032
KAKEN - 研究者検索 30210032

村越, 真

Search repository
著者(別言語)
Mochizuki, Dai
著者(別言語)
Murakoshi, Shin
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,心理学的エビデンスに基づく防災教育実現のために,2010年から2020年までに発表された「学校教育における防災教育」を扱う実践研究を概観した。まず,心理学的論文で扱われる防災行動の規定因と文部科学省により示された防災教育のねらいをもとに,育成すべき資質・能力を,「リスクの知識」,「リスク認知」,「避難スイッチ・安全を確保する行動」,「地域社会への参加」,「社会のしくみへの主体意識」の5つにまとめ,同心円モデルに整理した。その5つの資質・能力の観点から実践研究をレビューした。その結果,①「自助」「共助」「公助」を網羅した実践の展開,②教科の専門性に応じた資質・能力の育成,③最新の研究成果やICT機器の授業への活用,という防災教育の成果が明らかになった。一方,①資質・能力の全体像の明確化の必要性,②育成すべき資質・能力の検証法の未確立,の課題が指摘された。成果と課題をもとに,防災教育の今後の在り方を論じた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper reviews the studies published between 2010 and 2020 relating to disaster prevention education in Japanese schools. First, the competencies that disaster prevention education aims to develop, according to MEXT, are explained by using the Concentric Circle Model. The competencies are classified into five categories; knowledge of risks, perceived risks, evacuation response switch and behaviors to ensure safety, participation in society, and understanding of social systems. The review then shows that disaster prevention education after the Great East Japan Earthquake has led to positive achievements in the following three areas: 1. The competencies related to the five categories have been mostly covered (but superficially in some cases) by classroom practices. 2. Disaster prevention education has been dealt with, not only in social studies, but in science and in some other subjects. 3. Not only school teachers but also some other researchers and research institutes have been involved in disaster prevention education in schools. However, challenges remain in the following two areas: 1. The Grand design on competencies that disaster prevention education aims to develop, have been constructed. 2. Methods for measuring the extent to which target competencies have been achieved need to be developed.
書誌事項 教科開発学論集

巻 10, p. 1-14, 発行日 2022-03-31
出版者
出版者 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻 (後期3年博士課程)
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-7327
書誌情報
教科開発学論集. 2022, 10, p. 1-14.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1262681X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
教育系情報の種別
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
著者別名
モチヅキ, ダイ
著者別名
ムラコシ, シン
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 text
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 15:15:57.219675
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3