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アイテム
中学校保健体育科における「剣道」授業の課題と「かた」を使った教材開発の意義
http://hdl.handle.net/10424/00009519
http://hdl.handle.net/10424/00009519182f980d-1d14-4034-afe3-28b84d6944ad
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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kaihatsu106979.pdf (750.1 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2022-04-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中学校保健体育科における「剣道」授業の課題と「かた」を使った教材開発の意義 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中学校保健体育科 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 武道 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 剣道 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | かた | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 日本特有の学習方法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Health and Physical Education course of junior high school | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Budo | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kendo | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kata | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese-specific learning methods | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Issues in Kendo lessons of Junior High School Health and Physical Education and Significance of Developing Teaching Materials using "Kata" | |||||
著者 |
菊本, 智之
× 菊本, 智之× 新保, 淳 |
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著者(別言語) | ||||||
値 | Kikumoto, Tomoyuki | |||||
著者(別言語) | ||||||
値 | Shimbo, Atsushi | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 1989年の学習指導要領の改訂によって、保健体育科目で「格技」という運動領域名が「武道」へと変わった。また、2012年からは、武道は中学校の保健体育科目の1,2年生で必修となっている。武道領域の学びには、我が国の文化と伝統を尊重する態度が育成されることが企図されているが、その中の一つである「剣道」の授業では、防具を着用しての基本的な技の学習、攻防の仕方、ゲーム的な勝敗の楽しみなどを学ばせようとする授業内容が多く見られる。専門的な剣道の技能や我が国固有の伝統と文化に対する知識の不足から、授業を実施することに困難を感じる教員も多い。本研究では、剣道の授業で「かた」を通した学習を行うことの意義について明らかにする。「かた」は、名人、達人たちによって造られた伝承システムであると同時に、優れた日本の伝統的な学習の方法である。「かた」は、学びのエキスが凝縮したものであるため、「かた」を行う人の個別性や能力のレベルによらず適合できる。よって、「かた」を行うそれぞれの人がそれぞれに課題発見ができるものである。また、剣道の「かた」は、対人で行うため、技能が成立するために必要な空間認知能力である間や相手に影響を及ぼす気の問題、相手の心や内面を感知する能力、相手と技を成立させていくための礼の学びを行うことができる。二人で技の完成を目指す主体的で対話的で深い学びを自らの実践を通して学ぶことができる。身体的な学習を通して精神的な深化を図ろうとするこの学習法は、我が国固有の伝統と文化の中で形成されてきたものである。中学校の剣道の授業で、「かた」を使った学習を行うことで、日本特有の学習方法を学ぶことが重要である。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Due to the revision of the Curriculum Guidelines in 1989, the name "Martial Arts" was changed to "Budo" in Health and Physical Education. From 2012, "Budo" has become compulsory in 1st and 2nd grade in the Health and Physical Education course of junior high school. Learning Budo is intended to foster an attitude of respect for Japanese culture and traditions. In the "Kendo" class, students often wear Kendo’s armor "Bougu" to practice. There are many lesson contents that cover various techniques, such as how to attack and defend, and reveal the fun of winning and losing games. Many teachers find it difficult to conduct classes due to their lack of specialized Kendo skills and knowledge of Japan's unique traditions and culture. In this study, we will clarify the significance of learning through "Kata" in Kendo lessons. "Kata" is a traditional system created by masters who have great talent. "Kata" is an excellent traditional Japanese learning method. Since "Kata" is a condensed version of many important concepts central to Budo, it can be adapted regardless of the ability of the person who performs "Kata." Therefore, each person who performs "Kata" can improve their skill. In addition, since the "Kata" of Kendo is performed with another person, students learn the spatial cognitive ability "Ma" while establishing skills, the problem of feelings "Ki" that affect interaction with the opponent, the ability to perceive the other person's mind, and develop respect for them. Through the "Kata" of Kendo, students aim to complete techniques by working together in pairs. Through the learning of "Kata," students will be able to experience "proactive, interactive, and deep learning." This learning method, which seeks to deepen the spirit through physical learning, has been formed in the traditions and culture unique to Japan. It is important to use learning methods specific to Japan by using "Kata" in junior high school Kendo classes. | |||||
書誌事項 |
教科開発学論集 巻 10, p. 69-79, 発行日 2022-03-31 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻 (後期3年博士課程) | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-7327 | |||||
書誌情報 | ||||||
値 | 教科開発学論集. 2022, 10, p. 69-79. | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1262681X | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
教育系情報の種別 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ETYP:教育実践 | |||||
学校種別 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | STYP:中学校 | |||||
教科・領域 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | SSUB:体育 | |||||
学年 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | SRGD:中1 | |||||
著者別名 | ||||||
値 | キクモト, トモユキ | |||||
著者別名 | ||||||
値 | シンボウ, アツシ | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | text |