WEKO3
アイテム
中学生ロボットコンテストにおける問題解決過程と教育効果の検討
http://hdl.handle.net/10424/00009963
http://hdl.handle.net/10424/00009963a788664b-d84a-47a5-943f-af3b4f40bed9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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kaihatsu11101114.pdf (2.0 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2023-05-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中学生ロボットコンテストにおける問題解決過程と教育効果の検討 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 技術教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 問題解決学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 見通し | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 段階的詳細化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | プロジェクトマネジメント | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Technology Education | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Problem-Solving Learning | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Progressive Elaboration | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Outlook | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Project Management | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Study of Problem-Solving Process and Educational Effectiveness in a Robot Contest for Junior High School Students | |||||
著者 |
室伏, 春樹
× 室伏, 春樹× 紅林, 秀治 |
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著者(別言語) | ||||||
値 | Murofushi, Haruki | |||||
著者(別言語) | ||||||
値 | Kurebayashi, Shuji | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 社会の変化に応じるためには問題発見・解決能力の育成が重要である。中学校技術科ではロボットコンテストと呼ばれる題材が行われており、創造性を高めるものとして教育研究が行われてきた。しかし、ロボットコンテストに関する教育研究では、生徒がロボットを製作する過程で生じた課題に対してどのような対応をしてきたのか検討されてこなかった。そこで、継続的にロボットコンテストに参加した生徒2名を対象にインタビュー調査を行った。得られたデータはSCATにより分析を行い、ストーリー・ラインからロボット製作過程における見通しの形成を考察した。そして、この考察からプロジェクトマネジメントの手引きを援用したロボコンにおける見通しの形成モデルを提案した。提案したモデルは時間的な制約と能力的な制約に対して段階的詳細化を行う反復的なモデルであり、一般的な問題発見・課題解決能力の形成プロセスにも利用できるものと示唆される。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In order to respond to changes in society, it is important to develop problem-finding and problem-solving abilities. Robot competitions in Japanese technology education have been conducted in the hope of enhancing creativity. However, previous educational research on robot contests did not examine how students responded to the challenges that arose in the process of building robots. Therefore, an interview survey was conducted with two students who participated in the robot contest on an ongoing basis. The data obtained were analyzed by SCAT, and the story lines generated were used to study the formation of outlooks in the process of robot development. Based on this insight, we proposed a model of outlook formation in robotics with the use of a project management guide. The proposed model is an iterative model that performs progressive elaboration against time and capability constraints, suggesting that it can be used for the formation process of general problem-finding and problem-solving abilities. | |||||
書誌事項 |
教科開発学論集 巻 11, p. 101-114, 発行日 2023-03-31 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻 (後期3年博士課程) | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-7327 | |||||
書誌情報 | ||||||
値 | 教科開発学論集. 2023, 11, p. 101-114. | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12912422 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
教育系情報の種別 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||
学校種別 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | STYP:中学校 | |||||
教科・領域 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | SSUB:技術 | |||||
著者別名 | ||||||
値 | ムロフシ, ハルキ | |||||
著者別名 | ||||||
値 | クレバヤシ, シュウジ | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | text |