ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学内発行分)
  2. 教科開発学論集
  3. 第2号

中学生の家庭の目標構造が友人関係、学習方略そして学習コンピテンスに及ぼす影響

http://hdl.handle.net/10424/5519
http://hdl.handle.net/10424/5519
7e31790f-d975-408e-add1-76ff90a65553
名前 / ファイル ライセンス アクション
kaihatsu23141.pdf kaihatsu23141.pdf (1.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-05-02
タイトル
タイトル 中学生の家庭の目標構造が友人関係、学習方略そして学習コンピテンスに及ぼす影響
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 家庭の目標構造
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 family goal structure
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 友人関係
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 friendship
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学習方略
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning strategies
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学習コンピテンス
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning competence
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 中学生
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 junior high school students
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル A Study on Effects of Family Goal Structure on Friendship, Learning Strategies and Learning Competence in Junior High School Students
言語 en
著者 尾形, 和男

× 尾形, 和男

WEKO 61
e-Rad 10169170
KAKEN - 研究者検索 10169170

ja 尾形, 和男

Search repository
著者(別言語)
Ogata, Kazuo
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は中学生の家庭の目標構造が、生徒の友人関係、学習方略、学習コンピテンスに及ぼす影響について検討することである。206 名の大学生に中学生時代の自己の状況について上記の各状況を調べる質問紙に回想法により回答してもらった。クラスタ分析の結果、家庭の目標構造が生徒の学習の仕方に導く一方で良好な友人関係が形成されている場合には生徒は深い学習方略を取ることが示された。しかし、家庭の目標構造が生徒の成績に直接結びつく場合には好ましくない学習方略が形成される傾向があった。次にパス解析を行ったところ、両親が子どもの学習の仕方に関心を持つ場合には、子どもの効果的な深い学習方略と積極的な学習方略を増加させることが示された。両親が子どもの学習の方法について関心を持つような関わり方は友人を増加させ、積極的な学習コンピテンスを増加させた。そして、両親と先生のコミュニケーションは子どもの積極的な深い学習方略と学習コンピテンスを形成することが示された。その一方で、両親が子どもの成績を過度に強調する場合には子どもの深い学習方略と積極的な学習コンピテンスは減少し、セルフハンディキャップによる学習方略が増加することが示された。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to examine the influence of family goal structure on friendship, learning strategies and learning competence in junior high school students. 206 university students(mean age 18.19 years) completed guestionnaires designed to investigate the relation between family goal structure, friendship, learning strategies and learning competence in their own junior high school course. Cluster analysis was carried out and following result was indicated. When a family's goal structure led to a child's learning method and a child's relationships with friends were good, a child took the deep learning strategies. However, when a family's goal structure was directly linked with a child's achievement, there was a tendency for the negative learning strategies to be formed. Next, path analysis was carried out and following result was indicated. When parents had the concern about a child's learning method, a child's effective deep learning strategies and positive learning strategies increased. The concern about the learning method of parents' child made the child's friend increase, and it made positive learning competence increase. And the communication with parents and a teacher made a child's effective deep learning strategies and positive learning competence. On the other hand, when parents emphasized a child's achievement superfluously, a child's deep learning strategies and positive learning competence decreased and the self-handicap learning strategies increased.
言語 en
書誌事項 ja : 教科開発学論集

巻 2, p. 31-41, 発行日 2014-03-31
出版者
出版者 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科 共同教科開発学専攻
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-7327
書誌情報
教科開発学論集. 2014, 2, p. 31-41.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1262681X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12912422
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
教育系情報の種別
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
学校種別
言語 ja
主題Scheme Other
主題 STYP:中学校
著者別名
オガタ, カズオ
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 text
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 18:06:43.880226
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3