WEKO3
アイテム
教師との関係の形成・維持に対する動機づけと担任教師に対する信頼感の関連
http://hdl.handle.net/10424/6649
http://hdl.handle.net/10424/66490cdee0df-d164-473f-a0a0-230e5e95826c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-07-11 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教師との関係の形成・維持に対する動機づけと担任教師に対する信頼感の関連 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自己決定理論 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 信頼感 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 動機づけ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中学生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | self-determination theory | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | trust | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | junior high school teachers | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | students' motivation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | junior high school students | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Motivation Toward Formation and Maintenance of a Relationship With Teachers and Trust in Teachers | |||||
著者 |
中井, 大介
× 中井, 大介 |
|||||
著者(別言語) | ||||||
値 | Nakai, Daisuke | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では, 自己決定理論による中学生の教師との関係の形成・維持に対する動機づけを測定する尺度を作成し, 教師との関係の形成・維持に対する動機づけと担任教師に対する信頼感との関連を検討した。中学生483名を対象に調査を実施した。第一に, 探索的因子分析を行い「教師との関係の形成・維持に対する動機づけ尺度」を作成した結果, 「内的調整」「同一化」「取り入れ」「外的調整」の4因子構造であることが明らかになった。第二に, 教師との関係の形成・維持に対する動機づけと担任教師に対する信頼感との関連を性別に検討した。その結果, (1)「自律的動機づけ」が担任教師に対する信頼感と正の関連, (2)「統制的動機づけ」が負の関連を示すこと, (3)その関連の様相は性別に違いがみられることが明らかになった。(4)また, 教師との関係に対する動機づけで調査対象者を類型化した結果, 統制的動機づけの高い類型の生徒, すべての動機づけが低い類型の生徒の担任教師に対する信頼感が低いことが明らかになった。以上, 本研究の結果から教師と生徒の信頼関係は, 教師側の要因と生徒側の要因が相互作用を繰り返すことで次第に親密になっていく過程である可能性が示唆された。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of the present study were to develop a Students' Motivation Toward Formation and Maintenance of a Relationship with Their Teachers Scale based on self-determination theory, and to examine correlates of the students' motivation toward formation and maintenance of their relations with their teachers. Junior high school students (N=483) completed a questionnaire. The results were as follows: (a) Exploratory factor analysis of the students' replies on the Students' Motivation Toward Formation and Maintenance of a Relationship with Their Teachers Scale revealed 4 factors: “intrinsic regulation,” “identified regulation,” “internalized regulation,” and “external regulation.” (b) The students who had high scores on autonomous motivation greatly trusted their teachers. (c) The students who had high scores on controlled motivation had less trust in their teachers. (d) The correlations differed according to the students' gender. (e) Both the group that had high scores on controlled motivation and the group that had low motivation scores had less trust in their teachers. These results suggest that not only factors on the teachers' side, but also the students' individual psychological factors correlate with students' trust in their teachers. | |||||
書誌事項 |
教育心理学研究 巻 63, 号 4, p. 359-371, 発行日 2015 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0021-5015 | |||||
書誌情報 | ||||||
値 | 教育心理学研究. 2015, 63(4), p. 359-371. | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
教育系情報の種別 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ETYP:教育関連 | |||||
学校種別 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | STYP:中学校 | |||||
著者別名 | ||||||
値 | ナカイ, ダイスケ | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | text |