ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学内発行分)
  2. 教科開発学論集
  3. 第5号

日本語の物語文における言語知識の発達過程の考察―発話数・単語数・形態素数・平均発話長の解析―

http://hdl.handle.net/10424/00007282
http://hdl.handle.net/10424/00007282
24657b3c-128b-4444-8d38-eac4eabc835c
名前 / ファイル ライセンス アクション
kaihatsu52332.pdf kaihatsu52332.pdf (930.8 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-07-18
タイトル
タイトル 日本語の物語文における言語知識の発達過程の考察―発話数・単語数・形態素数・平均発話長の解析―
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 物語文
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 第一言語発達
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 MLUm
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 MLUw
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Frog Story
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Narratives
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 First language development
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Developmental Changes in Number of Utterances, Words and Morphemes in First-Language Narratives
言語 en
著者 稲葉, みどり

× 稲葉, みどり

WEKO 81
e-Rad 50273298
KAKEN - 研究者検索 50273298

ja 稲葉, みどり

Search repository
研究者総覧へのリンク
稲葉 みどり
https://souran.aichi-edu.ac.jp/teachers/4f7b6601c830908f.html
著者(別言語)
Inaba, Midori
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、日本語を第一言語(母語)とする子どもの物語文の発達過程に関する研究である。物語文の発達過程には、言語知識の発達と談話構成能力の両方が関わっていると考えられるが、ここでは、言語知識の発達に焦点を当てる。3~11歳までの子どもの物語文の発達を年齢による発話数、単語数、形態素数の推移の観点から分析した。さらに、文法発達の過程を、形態素MLU(MLUm)と自立語MLU(MLUw)を指標として分析した。その結果、発話数の変化は全年齢であまり大きく増加しないこと、単語数、形態素数は3~5歳で著しく増加することが分かった。MLUmとMLUwは、3~5歳で増加が見られ、5歳で大人の値に近づくことが明らかになった。以上から、この物語文においては、3~5歳の間では、言語知識の発達が顕著に見られることが明らかになった。先行研究では、第一言語発達において言語知識の発達は比較的早期で、3歳頃には、すでに物語の出来事を描写できる言語知識を備えていること(Inaba,1999)、局所構造を構成する能力は、3歳頃から現れ、主に5歳ごろまでに発達すること(Inaba,2001)が示唆されている。3~5歳の単語数、形態素数はこれらの能力と相まって増加しているのではないかと考えられる。MLUmとMLUwの増加は、この時期の連結表現の発達(宮田・稲葉,2012)による文構造の複雑化と相まっているのではないかと推察される。また、MLUmとMLUwの値を比較すると、MLUmの方が文法発達の推移を敏感に捉えていることが分かった。しかし、この物語文では、5歳で大人のMLUm、MLUwに近い値に達することから、5歳以降の発達を敏感に捉えるには適さないことが示唆された。本研究は物語文の言語知識の発達を数量的な変化でのみを捉えたものなので、発達過程を解明するには、語彙(述べ語数・異なり語数)、形態素の種類や機能、発話の文法構造等を談話構成能力の発達と合わせてさらに細かく分析する必要があり、これを今後の課題としたい。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The present research investigates the developmental process of first-language narratives. Fictional stories based on a picture book (Frog, Where are you?; Mayer, 1969) made by Japanese children aged 3 to 11 and Japanese adults are analyzed with respect to how they produced a well-formed narrative. The narrative data was converted into the JCHAT format (Miyata, Morikawa and Muraki, 2004). This data was analyzed using the CLAN programs (MacWinney, 2000). The numbers of utterances, words and morphemes used in a story in each age group were counted. The MLUm (Morpheme MLU) and MLUw (Word MLU) devised to fit to the feature of Japanese language by Miyata (2012) were adopted to calculate MLU (Mean Length of Utterance). The research brought about the following results. There was a small increase in utterances in accordance with increased age. In particular, there is a remarkable increase in the number of Words between 3- to 5-year-olds. The morphemes also showed a large increase between 3- to 5-year-olds. The values of MLUw and MLUm also became higher between 3- to 5-year-olds and attained the TL (target language) adults’ value. These increase in changes appear to occur along with the development of children’s narrative skills, such as constructing the local and the global structures of the story. In comparing the values of MLUm and MLUw, it appears that MLUm is more susceptible to changes. This is in accordance with Miyata’s (2012) contention. However, the value of each approaches the MLUm and MLUw values of an adult at the age of five. This suggests that such a measurement is ill-suited to children above the age of five. As this current study only encompasses the quantitative changes in stories, a more detailed analysis is required into the vocabulary (the number of stated words and the number of differing words), the types and functions of morphemes, and the structure of grammar in utterances, in order to clarify the mechanisms of growth. This may be the subject of future study.
言語 en
書誌事項 ja : 教科開発学論集

巻 5, p. 23-32, 発行日 2017-03-31
出版者
出版者 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻(後期3年博士課程)
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-7327
書誌情報
教科開発学論集. 2017, 5, p. 23-32.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1262681X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12912422
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
著者別名
イナバ, ミドリ
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 text
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:17:43.927177
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3