WEKO3
アイテム
質問生成に着目した保健教育における批判的思考
http://hdl.handle.net/10424/00007284
http://hdl.handle.net/10424/00007284319110c0-db75-49a9-83d6-4a6e95694b3a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kaihatsu54351.pdf (1.2 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-07-18 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 質問生成に着目した保健教育における批判的思考 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 健康情報 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 医薬品 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 疑問感 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 批判的思考力テスト | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中学生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Health information | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Medicines | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Occurrence of perprexed feeling | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Test scores of critical thinking | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Junior high school student | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Critical Thinking in Health Education Focusing on Questions Generated | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
森, 慶惠
× 森, 慶惠× 古田, 真司 |
|||||
著者(別言語) | ||||||
値 | Mori, Yoshie | |||||
著者(別言語) | ||||||
値 | Furuta, Masashi | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では、保健教育の中で批判的思考を促す方略として質問生成を用い, その内容を検討した。中学校3年生76名を対象とした保健学習において, 医薬品に関する情報についての質問を作成させることで, 情報を批判的に吟味させた。生成された359個の質問を分析した結果, 医薬品の有効利用に重要な5つの概念が抽出された。また, 高次の質問を生成した学習者の保健分野における批判的思考力テスト得点は, 低次の学習者と有意な差が認められた。以上の結果から, 保健教育における批判的思考を促す方略として, 質問生成との関連が示された。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In the present study, using the questions generated as a strategy to encourage critical thinking in health education, and examined its content analysis. In health learning intended for the third-year junior high school 76 people, be to create a question about the information about the medicines, it was critically to examine the information. The generated 359 questions analyzed, five important concepts for effective use of medicines are extracted. In addition, test scores of critical thinking in the health field of learners who generated a high order of the questions are showed up, significant difference and low the next learners were observed. From the above results, the effect of generating the questions as a strategy to encourage critical thinking in health education has been shown. | |||||
言語 | en | |||||
書誌事項 |
ja : 教科開発学論集 巻 5, p. 43-51, 発行日 2017-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻(後期3年博士課程) | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-7327 | |||||
書誌情報 | ||||||
値 | 教科開発学論集. 2017, 5, p. 43-51. | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1262681X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12912422 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
教育系情報の種別 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ETYP:教育実践 | |||||
学校種別 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | STYP:中学校 | |||||
教科・領域 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | SSUB:保健 | |||||
学年 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | SGRD:中3 | |||||
著者別名 | ||||||
値 | モリ, ヨシエ | |||||
著者別名 | ||||||
値 | フルタ, マサシ | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | text | |||||
言語 | en |