ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学内発行分)
  2. 教科開発学論集
  3. 第5号

心理劇のアセスメント機能を応用したASD児の問題点の特定

http://hdl.handle.net/10424/00007286
http://hdl.handle.net/10424/00007286
bb1aceb9-536a-4dff-9f4d-8083d0fba44c
名前 / ファイル ライセンス アクション
kaihatsu56781.pdf kaihatsu56781.pdf (910.5 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-07-18
タイトル
タイトル 心理劇のアセスメント機能を応用したASD児の問題点の特定
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 心理劇
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 童話
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 自閉症スペクトラム
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 対人関係
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 アセスメント機能
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Psychodrama
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Children’s stories
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Autism spectrum disorder
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Personal relationships
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Assessment function
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Identification of the Problems of Chiwldren with Autism Spectrum Disorder by Applying the Assessment Function of Psychodrama
言語 en
著者 長田, 洋一

× 長田, 洋一

WEKO 2600
e-Rad 30826508
KAKEN - 研究者検索 30826508

ja 長田, 洋一

Search repository
稲葉, みどり

× 稲葉, みどり

WEKO 81
e-Rad 50273298
KAKEN - 研究者検索 50273298

ja 稲葉, みどり

Search repository
研究者総覧へのリンク
稲葉 みどり
https://souran.aichi-edu.ac.jp/teachers/4f7b6601c830908f.html
著者(別言語)
Osada, Yoichi
著者(別言語)
Inaba, Midori
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 小学校の通級指導教室でASD(自閉症スペクトラム)児に対し、対人関係の向上を目指して「童話を用いた心理劇」を実施している。対象児童が抱える対人関係上の問題の改善にふさわしい主題を持つ童話の劇を2学期から実施するため、1学期は心理劇を行う中で、対象児童がどのような問題点を抱えているか特定していく。対象は、5年A児と4年B児である。まず、5月に両学級担任に対人関係に関する評価をしてもらったところ、両児童とも「人間関係の形成」と「コミュニケーション」の評価が低かったが、その原因を特定することはできなかった。6月から心理劇を開始し、4回実施したところ、A児は「疎通性」と「自発性」に、B児は「疎通性」にそれぞれ困難が見られた。同時に、学級担任から通常学級での生活に関する情報を提供してもらい、心理劇場面に見られた問題点と合わせて総合的に判断したところ、A児は自発性や積極性に欠けること、B児は言語を用いた意思の疎通に困難があることを問題点として特定することができた。そこで、2学期からの劇は、力強さや積極性のある童話を取り上げていくことにした。以上のことから、心理劇によるアセスメントと学級担任による評価や聞き取りなど他のアセスメントと合わせることによって、対象児童に対してより正確なアセスメントができることが明らかになった。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 We conducted psychodrama using children’s stories to improve the personal relationships of children with autism spectrum disorder (ASD) in a resource room of an elementary school. We identified two target children’s problems in the first semester and performed psychodrama with children’s stories with an appropriate subject for the improvement in the personal relationship problems they experienced in the second semester. Two target children were Child A and Child B, studying in the fourth and fifth grades respectively. At first after having two teachers in charge of the class evaluate the children for personal relationships in May, evaluations of “the formation of human relations” and “the communication” were low for both children, but the cause was not identifiable. A psychodrama was started in June, and after conducting it four times, Child A was seen as having difficulty in “understanding characteristics” and “initiative,” while Child B was seen as experiencing difficulty in “understanding characteristics.” After the two teachers reported the information about the children’s classroom activities to the resource room teacher at the same time, and judging it in conjunction with problems seen in the psychodrama scene generally, it was identified that Child A lacked initiative and aggressiveness, and Child B faced difficulty in comprehending language. Therefore, psychodramas from the second semester used powerful children’s stories or aggressive children’s stories. Based on the results, it became clear that a combination of assessments psychodrama as well as other assessments including an evaluation and the hearing by the teacher in charge provide a more accurate assessment for the target child.
言語 en
書誌事項 ja : 教科開発学論集

巻 5, p. 67-81, 発行日 2017-03-31
出版者
出版者 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻(後期3年博士課程)
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-7327
書誌情報
教科開発学論集. 2017, 5, p. 67-81.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1262681X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12912422
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
教育系情報の種別
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育実践
学校種別
言語 ja
主題Scheme Other
主題 STYP:小学校
著者別名
オサダ, ヨウイチ
著者別名
イナバ, ミドリ
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 text
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:17:46.159399
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3