WEKO3
アイテム
自閉症スペクトラム児に対する心理劇的アプローチの成果と課題-通級指導教室で実践した4つの事例の総括-
http://hdl.handle.net/10424/00009422
http://hdl.handle.net/10424/00009422e9843255-7066-4717-9d3a-34302c8c0795
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 自閉症スペクトラム児に対する心理劇的アプローチの成果と課題-通級指導教室で実践した4つの事例の総括- | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 心理劇的アプローチ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 通級指導教室 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自閉症スペクトラム(ASD) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 対人関係の向上 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 童話 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Psychodrama approach | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Resource room | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Autism spectrum disorder (ASD) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Improved interpersonal relationships | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Fairy tale | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Achievements and Challenges of the Psychodrama Approach for Children with Autism Spectrum Disorder: Summary of Four Cases Practiced in the Resource room | |||||
著者 |
長田, 洋一
× 長田, 洋一× 稲葉, みどり |
|||||
研究者総覧へのリンク | ||||||
表示名 | 稲葉, みどり | |||||
URL | https://souran.aichi-edu.ac.jp/teachers/4f7b6601c830908f.html | |||||
著者(別言語) | ||||||
値 | Osada, Yoichi | |||||
著者(別言語) | ||||||
値 | Inaba, Midori | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 心理劇的アプローチを4事例で8名の自閉症スペクトラム(ASD)児に実施したところ、「集団活動への参加意欲の高揚」「仲間意識の芽生え」「こだわりの減少」のいずれかの変化が全員にみられた。また、知的な遅れのある児童を含む事例では思いやりの心が育成された。これらのことから、心理劇的アプローチを行ったことによりASD児の状態が変化し、対人関係が向上した可能性が考えられる。実施に際しては、20回程度継続することによって効果が表れ、児童が希望する童話を取り上げることによって劇への意欲が高まり、児童が活躍した場面の映像をフィードバックして見せることによって自分や相手の児童の長所が認識されることがわかった。心理劇的アプローチを成功させるため、担当教師は事前に周到な準備を積んだ上で授業に臨む必要がある。なお、これまで実施してきた心理劇的アプローチは観客を設定しなかった。しかし、観客から賞賛されることによって対象児童は自分のよいところに気づくと考えられる。したがって、観客を設定した上で再度ASD児に心理劇的アプローチを実施することを今後の課題とする。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | When a psychodrama approach was applied to eight children with autism spectrum disorder (ASD) in four cases, all subjects exhibited the following results, “increased motivation to participate in group activities,”“sprouting of fellowship,” and“decreased insistence.” Additionally, in cases involving children with intellectual disabilities, a compassionate mindset was fostered. Accordingly, the psychodrama approach may have changed the state of children with ASD and improved interpersonal relationships. In the implementation, it became clear that effects will be shown by doing the process approximately 20 times. Furthermore, the motivation for the play will be increased by selecting fairy tales appreciated by children, and the strengths of oneself and another child are recognized by feeding back and showing images of scenes in which children are active. For the psychodrama approach to be successful, the teacher in charge needs to be well-prepared before attending the class. Moreover, the psychodrama approach practiced up to now was performed without setting spectators. But target children would notice the strong point by being praised from spectators. Therefore, it's future's problem to apply the psychodrama approach for which spectators was set to children with ASD once again. | |||||
書誌事項 |
教科開発学論集 巻 10, p. 37-46, 発行日 2022-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻 (後期3年博士課程) | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-7327 | |||||
書誌情報 | ||||||
値 | 教科開発学論集. 2022, 10, p. 37-46. | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1262681X | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
教育系情報の種別 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||
著者別名 | ||||||
値 | オサダ, ヨウイチ | |||||
著者別名 | ||||||
値 | イナバ, ミドリ | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | text |