ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文(学内発行分)
  2. 教科開発学論集
  3. 第11号

ミズーリ大学附属初等学校における領域「観察」に関する研究-メリアムによる理論基盤構築の解明と教師の実践分析―

http://hdl.handle.net/10424/00009909
http://hdl.handle.net/10424/00009909
1a84b08b-149e-4aa6-8709-fb7861611b0e
名前 / ファイル ライセンス アクション
kaihatsu116575.pdf kaihatsu116575.pdf (815.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-04-18
タイトル
タイトル ミズーリ大学附属初等学校における領域「観察」に関する研究-メリアムによる理論基盤構築の解明と教師の実践分析―
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 生活科
キーワード
主題Scheme Other
主題 アメリカ教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 観察
キーワード
主題Scheme Other
主題 進歩主義教育察
キーワード
主題Scheme Other
主題 カリキュラム
キーワード
主題Scheme Other
主題 Living environment studies
キーワード
主題Scheme Other
主題 American education
キーワード
主題Scheme Other
主題 Observation
キーワード
主題Scheme Other
主題 Progressive education
キーワード
主題Scheme Other
主題 Curriculum
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル A Study of “Observation” Study in the Elementary School at the University of Missouri Elucidation of the Theoretical Foundation Constructed by Meriam and Analysis of its Application by Teachers
著者 西野, 雄一郎

× 西野, 雄一郎

WEKO 1918
e-Rad 00850398
KAKEN - 研究者検索 00850398

西野, 雄一郎

Search repository
研究者総覧へのリンク
西野 雄一郎
https://souran.aichi-edu.ac.jp/teachers/27a2957069e4e297.html
著者(別言語)
Nishino, Yuichiro
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,メリアム(J. L. Meriam; 1872-1960)がミズーリ大学附属初等学校(以下,ミズーリ学校と称す)における実験の中で設置した4領域の一つである「観察」の理論と実践を解明するものである。「観察」は,メリアムによる急進的なカリキュラム開発における主要領域だった。本研究においては「観察」の実態解明のために,「観察」が設置されるに至る史的文脈,その文脈の中で抱いたメリアムによる学校教育への問題意識,「観察」の方法とそれを支える理論基盤に加え,ミズーリ学校の教師による実践事例を提示し,分析を加えた。その結果,メリアムがミズーリ学校で身に付けられるとする「子どもたちが有為な存在となるための五つの要素」が涵養される事例を明らかにすることができた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 J. L. Meriam (1872–1960) was appointed to the University of Missouri in 1904. For about 20 years, from 1905 to 1924, he was also the director of the Elementary School at the University of Missouri, where he directed the school’s experiments. With the goal of elementary education being to “help boys and girls do better in all those wholesome activities in which they normally engage,” Meriam began to experiment with developing a curriculum organized in the four study areas of “observation,” “play,” “stories,” and “hand work,” abolishing the traditional curriculum consisting of “the three Rs” (reading, writing, and arithmetic) and conventional subjects. Meriam published Child Life and the Curriculum in 1920, in which he presented and publicized his own curriculum development. This study elucidates the theory and practice of “observation,” one of the four study areas established by Meriam in developing the curriculum for the Elementary School at the University of Missouri. “Observation” was a key area of study in the radical curriculum developed by Meriam, which excluded the traditional curriculum. In this study, to clarify the actual situation of “observation,” in addition to analyzing the historical context in which “observation” was established, Meriam’s awareness of the problems of school education in that context, and the method of “observation” and the theoretical foundation that supported it, a case study of teachers at the Elementary School at the University of Missouri is presented. The results showed new findings that could not be gleaned from Meriam’s books and articles.
書誌事項 教科開発学論集

巻 11, p. 65-75, 発行日 2023-03-31
出版者
出版者 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻 (後期3年博士課程)
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-7327
書誌情報
教科開発学論集. 2023, 11, p. 65-75.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12912422
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
教育系情報の種別
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
著者別名
ニシノ, ユウイチロウ
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 text
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 15:01:46.742499
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3